Assalamualaikum anak soleh ayah 😁

Alhamdulillah isteri telah selamat bersalin anak ke-2 kami. Seorang anak lelaki yang comel sempurna sihat tubuh badan seberat 3.85kg (besar tuu).

Syukur dah sepasang anak kami lelaki dan perempuan. Lahir anak maknanya lahir juga rezeki untuk kami sekeluarga insyaAllah.

Oleh kerana saiz baby agak besar jadi untuk elak sebarang risiko yang berlaku apabila bersalin normal, kami memilih untuk bersalin secara pembedahan. Memang dah prepare awal sebenarnya sebab baby yang diimbas dalam perut dah lebih 3.5kg.

Debaran menunggu di luar bilik bedah yang sejuk sangat2. Perasaan tu hanya tuhan yang tahu bila isteri diusung masuk oleh doktor dan doktor pesan suruh salam isteri. Macam orang nak kena hukuman je hehe.

Ibu bapa yang diberi pilihan sekiranya baby yang telah diimbas agak besar, bila bersalin normal ada risiko untuk tersangkut. Bila tersangkut boleh undang kecacatan atau komplikasi lain kat ibu atau anak, silap hb kena buat emergency czer. Dua2 kena potong atas bawah, sakit tu. Pilih saja terus untuk bersalin secara pembedahan. Tawakkal dan berdoa semuanya selamat.

Bila terdengar bunyi menangis sayup2 keluar dari bilik bedah alhamdulillah isteri dan anak selamat. Selesai juga sesi azan dan iqamat dengan kadar segera.

Baca : Adab dan cara mandikan bayi baru lahir

Rasa kekok dah 5 tahun tak pernah dukung baby sejak anak pertama hehehe. Harum bau baby baru lahir. Kalau tanya doktor, mereka pun tak pasti bau ni datang dari mana. Dengar ceramah ustaz kata ia bau dari syurga..

Alhamdulillah semua berjalan lancar cuma kena jaga luka pembedahan dan kena jaga pantang. Baby pula masih kuning dan ada G6PD (kuning mudah naik turun dan perlu pantang makanan dan ubatan tertentu) perlukan pemantauan.

Baca : Punca bayi kuning

Abdul Mateen diberi nama, seperti maksud namanya ayah harap Abdul Mateen menjadi anak yang teguh berprinsip, berwibawa, tegas dan berani. Hari post ini dibuat dah cukup 7 hari untuk diberi nama dan cukur rambut.

Okay nanti kita sembang  lagi pasal baby😁😁. InsyaAllah nanti nak buat entri pasal apa itu G6PD, bersalin normal atau szer dll semoga dapat berkongsi tips dengan ibu2 bapa2 yang lain.

Alhamdulillah terima kasih Allah. Timing bersalin kali ni memang tepat dalam cuti jadi boleh saya jaga isteri dan anak dalam tempoh panjang.

Dan ini hadiah dari Allah sempena genap 7 tahun perkahwinan kami hari ini. Syukurrr...



Catat Ulasan

12 Ulasan

  1. Alhamdulillah. Tahniah cikgu. Semoga Abdul Mateen membesar menjadi anak yang soleh

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah, tahniah cikgu, semoga kehadiran bby baru dalam keluarga menambah luas rezeki dan berkat berkeluarga.aamiin.

    BalasPadam
  3. Tahniah buat cikgu dan isteri. Alhamdulillah... Akhirnya setelah 5 tahun. Memang excited habis tu nak tengok baby. Kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhmdllh excited dan cuak pn ada hehe.trima kasih doanya

      Padam
  4. alhamdulillah..tahniah cikgu..

    BalasPadam