Nak kurus perlu bersenam setiap hari ke?



Jangan stress sangat bila nak kurus! Untuk kurus kita tak perlu lari lebih 5km, tak perlu bersenam/joging SETIAP hari pun. Mungkin berjalan laju, slow jog, lompat bintang ke setiap hari minggu. 

Dulu suka pergi padang petang2 lari 1 pusingan padang dah cukup (dah lelah). Sekarang alhamdulillah dah jadi 1 lifestyle pula lari jarak jauh dan join event2 larian. Seronok. Sihat dapat, hati pun senang.

Untuk kurus, bersenam dalam 2-3x seminggu dh memadai. Dapat keluar peluh sikit pun dh bagus dari tak keluar langsung. Mesti ada warming up dan cooling down! Kalau tak sakit badan nanti dan jadi alasan untuk berhenti senam pula.



Jadi, bila nak kurus jgn la stress sgt bila tgk ada org gilakan bersenam/ berlari hampur setiap hari macam saya ni! Heheheh.....few exercise a week'll keep doctor away!

Tahun 2015, berat hampir cecah 90kg

Usaha sejak April 2016 ni masih berterusan. Sebelum ini saya mudah rasa lesu dan letih, blood pressure pun selalu mencecah 140! Jadi saya mesti berbuat sesuatu sebab umur pun dah cecah 30an. Kebanyakan senaman dibuat di rumah menggunakan dumbel, tali skiping sahaja tanpa pergi ke gym. Pergi gym pun kalau berjalan dan bila tinggal di hotel saja.

No gym no problem, senam bodyweight di taman pun boleh.


Aktiviti larian pula saya aktif sejak Mac 2017 dan dah jadi  1 lifestyle pula. Kalau tak lari tak lengkap hidup. Saya berlari 2-3 kali seminggu dengan lari long distance 5km 2 kali dan secara sprint 1 kali. Ikut kemampuan badan. Lebih baik buat sikit dari buat lebih lama2 jadi fed up pula kan.

Good quote. Sumber gambar : saya sendiri hehe

Hasilnya saya berjaya turunkan berat hampir 20kg dan tak pernah naik berat sejak itu. Ramai bertanya saya buat diet apa? Atkins? Keto? Low carb? Intermittent fasting? Takda lah, kalau saya diet macam tu memang takda peluang nak makan sedap. Lagi pun diet tadi tu tak sesuai untuk long term dan menambah stress. Saya amalkan makan bila lapar dan berhenti bila dah kenyang hehe.

Punca gemuk bukanlah dari makanan tetapi berpunca dari tabiat anda makan.

Bukan nak menunjuk sangat cuma saya nak kongsi ilmu sihat saja. Jangan lupa jaga makan. Senaman ni cuma bantu 20% sahaja proses nak kurus selebihnya  dah tentulah 80% bergantung pada pemakanan. Jangan salahkan makanan, ubah tabiat anda makan.

Harap journey fitness saya ni berterusan dan istiqamah supaya dapat jaga keluarga dan bekerja serta beribadah dengan baik. InsyaAllah.

4 ulasan:

  1. wowww kagummm! ok lah, nak kena berlari semula ni!

    BalasPadam
  2. yang susahnya tu nak jaga makan.
    nampak makanan semuanya sedap.

    BalasPadam
  3. kena jaga berat badan..kalau taknak hidap penyakit 3 serangkai..anyway done follow ur blog

    BalasPadam

Peringatan mesra: Saya amat menghargai komen anda namun komen yang ditinggalkan tertakluk pada Akta 588 SKMM. Komen dengan ilmiah dan berhemah. Yang indah itu bahasa dan tak rugi kongsi ilmu bersama.

Keep comments respectful and follow our community guideline.

Dikuasakan oleh Blogger.