Masih ingat lagi tentang gerakan Al -Arqam dan bagaimana hebatnya mereka kembangkan ekonomi?



Al-Arqam dan Buy Muslim First (BMF)

Di era awal kemunculan Jemaah Al-Arqam yang dipimpin oleh Abuya Ashaari Muhammad sekitar tahun 1970-an, berlaku revolusi perniagaan runcit besar-besaran milik orang Melayu Islam ketika itu. Zaman yang masih ketandusan teknologi massa bagi menggerakkan perniagaan. Telefon rumah (landline) pun hanya berada di sekitar rumah-rumah bangsawan apatah lagi internet dan telefon bimbit yang jauh sekali kewujudannya bagi rakyat biasa.


Tetapi Al-Arqam mampu menggerakkan perniagaan runcit mereka tanpa perlu kempen 'Buy Muslim First' di Facebook seperti pada hari ini dan mereka berjaya! Hanya bergantung kepada akhbar milik mereka yang dipasarkan kepada orang ramai. Apa rahsia mereka?

Saya berkesempatan berkenalan dengan beberapa ahli jemaah mereka sehingga hari ini dan bertanya sedikit sebanyak cara jemaah ini menggerakkan perniagaan mereka sehingga mampu membuka cawangan di luar negara yang masih wujud ketika ini. Agak sukar jika ingin mendapatkan kajian kes atau kajian menyeluruh yang rasmi mengenai gerakan perniagaan mereka. Jadi hanya melalui perbualan bersama mereka sahaja yang mampu digarap serba-sedikit maklumat.

1. Sebelum Abuya membuka perniagaan, Abuya membuat pendidikan hati dahulu kepada ahli jemaah beliau. Beliau bicara soal iman dan hati. Bersihkan hati dari sifat hasad, sebarkan kecintaan dan jauhi permusuhan. Pendidikan inilah yang membuahkan hasil ikatan sesama mereka bagi membuka perniagaan. Abuya juga selalu bicara soal penting bagi mendapatkan makanan yang bersih dan Halal sebelum bicara membuka kilang sos, roti dan klinik. Hasil pendidikan inilah masyarakat mulai sedar betapa pentingnya kebersihan sesuatu makanan.

2. Mereka mulai memproses makanan keperluan orang Islam ketika itu seperti sos, mee kuning, ayam dan lain-lain lagi bagi memenuhi permintaan masyarakat yang inginkan makanan yang bersih dan halal. Ketika itu, audit pemakanan yang bersih dan halal masih belum meluas seperti hari ini. Malah ketika itu, masih tiada lagi jenama-jenama milik Muslim bagi sekian produk pemakanan. Semuanya milik bukan Muslim yang menjadi keraguan status halal. Jadi mereka kehadapan memasarkan produk mereka dengan tema bersih dan halal. Bukan tema beli barangan Muslim. Hati mereka bersih dan bukan dengki dengan milik perniagaan non-muslim ketika itu, cuma ingin memenuhi kehendak dan sebagai fardhu kifayah menyediakan yang bersih dan halal.

3. Al-Arqam mulakan perniagaan mereka penuh dengan strategi. Bukan buat produk dan terus jual. Jemaah pengikut Abuya bukan calang-calang manusia. Ada pensyarah, akauntan, peguam dan profesional yang lain. Mereka inilah penyumbang ide bagi perniagaan mereka. Mereka berniaga ada akaun yang dicatat duit keluar masuk. Bukan berniaga pakai buku 555 catat masuk duit seperti ustaz-ustaz (sesetengah) yang berniaga hari ini. Mereka tubuhkan beberapa kumpulan seperti non-muslim berniaga. Ada kumpulan pengedar yang akan pergi berjumpa peniaga runcit Muslim bagi menyatakan hasrat ingin meletakkan produk milik mereka di kedai runcit Muslim. Mereka ada team logistik (pengangkutan) yang akan bawa produk-produk untuk di restock (mengisi kembali) stok-stok yang diperlukan kedai-kedai runcit ini supaya stok tidak putus dan orang ramai tidak meluat asyik tiada dan habis stok. Mereka bukan hanya menjual produk keluaran mereka di ceramah-ceramah Abuya sahaja. Mereka mudahkan Muslim yang ingin mendapatkan produk mereka dengan masuk di kedai-kedai runcit milik Muslim sebelum mereka membuka kedai mereka sendiri.

Maka ketahuilah, mereka berjaya. Sehingga tahun 1994, apabila gerakan mereka diharamkan kerana fitnah mengatakan mereka membawa ajaran sesat, aset dan wang milik mereka dianggarkan bernilai ratusan juta Ringgit. Mereka berjaya. Bukan kerana Abuya sahaja tetapi bergerak dengan kumpulan yang profesional di kalangan mereka.

Jemaah Al-Arqam tidak memerlukan isu kejatuhan kuasa politik Melayu (konon?) bagi melariskan jualan mereka. Tidak juga perlu kepada fitnah menyebarkan propaganda kononnya perniagaan milik bukan non-muslim itu semua ada babi dan tidak bayar zakat. Mereka tidak memerlukan semua hasutan busuk dan jahat kepada perniagaan non-muslim bagi meraih untung. Cukup mereka didik ahli mereka sebarkan cinta, kasih sayang dan keimanan kepada Allah. Apabila hati sudah bersih, InsyaAllah perniagaan akan ditolong oleh Allah.

Belilah barangan yang bersih lagi halal. Bukan sebarkan fitnah yang tiada asas bagi kempen ini. Semoga Allah bantu.

Sumber FB Amir Zuhair

Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. Sekarang rangkaian perniagaan mereka sedang berkembang semula meliputi banyak sektor di bawah GISB Holdings Sdn Bhd. Jenama product Ikhwan, dah ada pasaraya Ikhwan mart... Tabik pada mereka ini.

    BalasPadam
  2. PATUT DICONTOHI CARA MRK MENGURUSKAN PERNIAGAAN

    BalasPadam
  3. Sepatutnya ada pertubuhan ekonomi Islam mcm Arqam ni skrg.

    BalasPadam
  4. rangkaian perniagaan mereka masih berkembang sehingga kini

    BalasPadam
  5. teringat membaca buku mengenai mereka dalam tahun 90an dulu... masa tu sya masih di sekolah rendah lg

    BalasPadam
  6. saya mengkagumi Gerakan Al Alqam kerana imej yang mereka begitu gah dan berprestij..

    yang lain-lain saya tidak faham sangat kerana dunia informasi ketika itu tidak meluas seperti hari ini

    BalasPadam