Pendidikan berpusatkan guru (teacher centered) atau murid (student centered)?

Antara pembelajaran berpusatkan murid dan pembelajaran berpusat guru. Saya terbaca perkongsian pendapat dari Dr Farid Shahran tentang perkara ini. Ada benarnya juga. Sekadar berkongsi di sini sebagai ilmu....

"Saya berpandangan dikotomi istilah student-centered dan teacher-centered education hanya akan menghilangkan sifat kesatuan yg wujud dlm kerangka pendidikan Islam.


Semangat zaman kini yg menekankan student-centered berbanding teacher-centered merupakan sebahagian dari penzahiran kelemahan guru yg seharusnya menjadi pemberi ilmu yg berkesan sehingga mereka dituruntaraf hanya sebagai fasilitator. Tradisi Islam menekankan ketiga-tiga secara dinamik; Tuhan sebagai sumber segala ilmu, guru sebagai penyampai ilmu yg berwibawa dan pelajar sebagai ‘penuntut’ ilmu yang aktif. Kesemuanya itu tergabungjalin dengan kemas dalam konsep ilmu, adab dan ta’dib dalam Islam.

Pendidikan moden sebenarnya semakin kehilangan prinsip Tuhan sebagai sumber ilmu, sebab itu lahir istilah pendidikan kontekstual, koperatif dan kolaboratif. Ilmu dan pendidikan akhirnya lebih bersifat horizontal berbanding vertikal."

Sumber dari FB : Dr Farid Shahran, UIAM.

Catat Ulasan

7 Ulasan

  1. Ada yang lebih sesuai berpusatkan guru

    BalasPadam
  2. Susah wak nak mahamkan.
    Mungkin bahasa mudahnya cikgu ngajar, murid belajar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maksudnya lebih kurang mcm ni ; berpusatkan guru, guru bagi semua ilmu dll bulat2 kt murid...manakala berpusatkan murid, guru cuma ajar sikit dan murid usaha sesama sendiri untk fahamkan ilmu tu

      Padam
  3. Di IPTA pun sekarang dah shift ke student centered. Entahlah, ada aspek yang ok, ada yang rasanya, cara lama lebih sesuai

    BalasPadam
  4. Pendapat saya la sebagai ibubapa.. Guru patut diutamakan dlm memberi ilmu. Guru perlu fahamkan murid murid terlebih dahulu agar murid lebih faham apa yang mereka belajar.

    BalasPadam
  5. saya 50/50 dalam soal ni.. kadang2 saya biar students explore sndiri sbb they need the skills juga xblh semua bersuap. students kena belajar mencari juga.. so that mereka lebih menghargai usaha sendiri. tapi untuk certain topics saya nak saya yang dominant sbb penting jadi students kena dngr.

    BalasPadam
  6. Dua dua bagus menurut Psikologi Pendidikan. Tak berani pula nak 'salah'kan mana mana pihak. Al Attas dalam bukunya perihal Islamic Education pun menekankan ta'dib (definisi menurutnya) yang mustahak. Yang mana adab di sini bukan adab pekerti tu tapi adab (kesusasteraan-bahasa).

    Tak boleh kita rigidkan pendidikan Islan tu hanya pada teacher centered je. Dunia dah moden. Akses kepada pembacaan pun dah luas. Eloklah juga dilatih pelajar untuk autodidact. Biar mereka cuba membaca sendiri. Ada salah faham, cikgu boleh memperbetulkan. Dua dua bagus menurut saya. Dua dua ada unsur pendidikan Islam.

    Dari sadiqsalihoddin.wordpress.com

    BalasPadam