Bagaimana nak bermula dengan Youtube? Cara nak tambah subscriber?

Nak mula Youtube sampai boleh monetize perlu ada 4000 jam masa tontonan bersamaan 240000 ribu minit dan 1000 subscriber.

Wah banyaknya! Takpe! Buat je terus secara konsisten dan enjoy the proses. Kalau asyik fikir beryoutube supaya dapat duit memang akan jadi stress bila tak capai sasaran.

Jangan marah2 dan stress2 kalau tengok subscriber menurun..

Nak chare sikit pasal nak tambah subscriber  youtube ni. Nak tambah subscriber ni ada macam-macam cara antaranya terus buat konten menarik, promote dekat orang2 terdekat, share media sosial macam fb, twitter dsb. Antara caranya buat sub4sub tapi kena hati2! Sebab sub4sub memang menjadi tapi lambat dan perlu kesabaran.


Kadang bila dah sub ramai orang dan juga dapat sub, happy bila nampak banyak sub tapi adakalanya subs tu jadi menurun. Kenapa? Kena paham bukan sebab diorang sendiri unsub, tapi sebab cara mereka subs tak ikut step..

Contoh, skip view atau tak ckup 3 minima 3 minit.
Bila macam tu,  youtube akan anggap subs tu senagai fake/spam. So, mcm mana nak elakkan jadi macam tu :

1. Kena usaha supaya content kita sentiasa ditambah baik. Bila video bagus, orang pun tak terseksa nak tgk video kita walau 3 minit.. Kalau bagus, sampai 10 minit pun orang akan tonton sampai habis.

2. Pastikan minit2 awal video kita tu ada gimik.. Gimik yang membuatkan orang nak tgk apa akan terjadi minit2 selepas tu.. Then barulah orang tak skip tengok video.

3. Cara buat tajuk jangan sebarangan. Buat tajuk  yang berkaitan video yang kita nak sampaikan. Tajuk yang kalau orang taip key word tu, akan keluar video kita.

4. Kena bijak buat thumbnail. Thumbnail ni peranannya besar. Thumbnail la punca utama orang nak tgk atau tidak video kita. Ia merupakan muka depan video kita. Thumbnail pun kena bijak buat gimiknya. 

5. Setiap channel yang kita sub, kita komen sekali dalam videonya. Elakkan komen 'done sub/done follow/ atau yg sama waktu dengannya.. Komen perkara yg berkaitan dengan video dia.. Puji2 sikit.. Insha Allah nnt dia akan sub semula, dan komen2 juga dalam video kita cara yg sama.. Bila ada dua interaksi mcm ni, bru la tak dianggap fake..

Sekian, sama2 kita tambah baik channel youtube kita. Subscriber yang banyak tak menjamin channel kita bagus. Sebab kita juga perlukan jumlah jam tonton. Jumlah tonton tu sangat dipengaruhi oleh kualiti video kita.

Apapun, jangan lupa subs channel saya yang ini iaitu CIKGU ZIM bagi yang belum. Channel ini agak baru aktif. View mana-mana video lepas 3 minit baru subs yaa.. 😁😁

Terima kasih kepada yang dah subs..🙏🙏

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. Semoga terus success ngan YouTube .

    BalasPadam
  2. Hebat cikgu, teruskan, don gibab hehe

    BalasPadam
  3. ehehe saya buat suka2 saja.. jadi medium nak share kenangan.
    kalo ada rzeki jadi income itu belakang kira. buat untuk fun..

    BalasPadam
  4. kak ana tontonan dah cukup cuma subs belum capai 1k, terima kasih atas tips semoga sukses cikgu, jemput ke channel kak ana di @anajingga

    BalasPadam