Ciri dan sahsiah yang perlu dimiliki seorang guru



Guru merupakan orang yang penting dalam pembentukan diri seseorang pelajar dan pelajar merupakan pemimpin masa hadapan. Maka, guru perlu menerapkan ciri-ciri murni dalam diri untuk memikul tugas yang mulia ini. 


Segala perbuatan, gerak laku serta tingkah laku seorang guru akan diperhati oleh murid. Oleh itu, seorang guru perlu mempunyai sifat peribadi yang murni agar dapat melahirkan generasi yang berakhlak. Hanya guru yang bertatasusila akan menjalankan tugas sebagai pendidik dengan sempurna.

Ciri-ciri murni peribadi yang harus diterapkan dalam diri seseorang guru boleh dibahagikan kepada tiga aspek iaitu sifat peribadi, tingkah laku dan contoh teladan serta sifat kualiti profesional.

1. Sifat Peribadi


Seseorang guru yang baik seharusnya mempunyai sifat peribadi yang baik. Antara sifat peribadi yang baik ialah baik hati, jenaka, sabar, bertanggungjawab, yakin dan bertanggungjawab.

(a) Baik Hati

Sikap seorang guru yang baik hati dan bertimbang rasa terhadap muridnya akan dihargai dan disukai oleh muridnya. Murid-murid akan berasa senang hati jika seseorang guru tersebut dapat memahami mereka.

(b) Jenaka

Sifat jenaka seseorang guru akan membawa keriangan dalam kelas dan akan lebih suka didekati oleh muridnya. Seseorang guru yang mempunyai sifat ini akan selalu membawa unsur kelucuan dan akan membuatkan sesuatu pembelajaran menjadi lebih menarik dan tidak bosan.

(c) Sabar

Seseorang guru yang mempunyai sifat sabar adalah guru yang boleh mengawal emosi diri. Guru ini tidak mudah marah ataupun geram dalam apa jua keadaan pun. Seseorang guru yang mempunyai kesabaran diri yang tinggi dapat mengelakkan perkara yang tidak diingini daripada berlaku.

(d) Bertanggungjawab

Sifat bertanggungjawab dalam diri seorang guru akan mendorongkan guru untuk menyiapkan tugas yang diamanahkan. Seseorang guru yang bertanggungjawab akan memastikan tugas yang diamanah dilaksanakan dengan sempurna.

(e) Yakin

Seserang guru yang mempunyai keyakinan diri yang tinggi dapat membantu seorang guru untuk mengambil tindakan yang sewajarnya. Kebanyakan masalah disiplin yang timbul di dalam bilik darjah adalah disebabkan sifat kurang yakin guru sendiri. Guru yang mempunyai sifat yakin tidak akan merasa takut apabila perlu membuat sesuatu keputusan.

(f) Kepimpinan

Guru merupakan pemimpin kepada murid. Oleh itu, seseorang guru haruslah mewarisi sifat kepimpinan supaya murid-muridnya mematuhi segala tunjuk ajar dan arahan guru. Dengan sifat kepimpinan ini, segala pembelajaran akan berjalan dengan berkesan dan efektif.

2. Tingkah Laku dan Contoh Teladan

Tingkah laku guru adalah contoh teladan kepadamurid-murid. Oleh itu, guru haruslah mempunyai sifat-sifat yang terpuji yang boleh menjadi teladan kepada murid-murid untuk dicontohi. Antara tingkah laku guru yang boleh menjadi contoh teladan muridnya ialah menepati masa, berpakaian kemas, bersopan santun dan mempunyai sikap positif.

(a) Menepati Masa

Budaya dan amalan menepati masa adalah budaya mulia. Masa itu lebih berharga dari emas. Jika seseorang guru sentiasa menepati masa untuk memasuki ke kelas, murid akan berasa senang hati kerana guru tersebut merupakan seorang guru yang tidak membazirkan masa. Dengan ini, murid akan mencontohi teladan guru tersebut dan dapatlah memupuk nilai yang baik dalam kalangan murid.

(b) Berpakaian Kemas

Segala perlakuan seseorang guru akan diperhatikan oleh muridnya. Oleh itu, guru haruslah sentiasa berpakaian kemas. Dengan kata erti lain, seorang guru haruslah berpakaian seperti seorang guru, bertutur seperti seorang guru dan berjalan seperti seorang guru.

(c) Bersopan Santun

Seseorang guru yang bersopan santun dapat mengeratkan hubungannya dengan murid. Ini kerana murid akan suka mendampingi mereka kerana sifat mereka yang peramah. Tiada jurang antara murid dengan guru akan menyebabkan proses pengajaran dijalankan dengan berkesan.

(d) Sikap Positif

Para guru haruslah memiliki sifat-sifat amanah, dedikasi, komited pada tugas, ikhlas, sanggup berkorban masa dan tenaga dan mempunyai sikap membantu dan menyampaikan seberapa banyak ilmu kepada murid-muridnya. Guru yang memiliki sikap-sikap positif ini akan membuatkan murid rasa hormat kepadanya dan akan taat dengan arahan guru tersebut.


3. Sifat Kualiti Profesional

Seseorang guru yang mempunyai sifat dan kualiti profesional akan dapat menjalankan tugas dengan berkesan. Seseorang guru yang memiliki ijazah tidak semestinya dapat menjadi seorang guru yang berkesan. Untuk menyampaikan pelajaran dengan cekap dan berkesan, guru seharusnya mempunyai sifat dan kualiti profesional seperti berikut:

(a) Sikap Ingin Tahu

Sikap ingin tahuu akan mendorong seseorang guru supaya sentiasa berusaha menambahkan pengetahuannya. Guru ini akan selalu mempelajari dan menyesuaikan diri dalam arena pendidikan yang sering berubah, demi kepentingan pekerjaannya sebagai seorang guru yang bersifat profesional.

(b) Suka Membaca

Untuk menyampaikan pelajaran dengan yakin dan menyebarkan ilmu yang lengkap, guru harus sentiasa memperoleh ilmu dengan mendalam lagi. Objektif ini hanya boleh tercapai apabila guru sentiasa membaca bku ilmiah. Justeru, sifat suka membaca merupakan kriteria yang penting untuk meningkatkan kualiti profesional seseorang guru.

(c) Kemahiran Bertutur

Keberkesanan penyampaian pelajaran bergantung kepada kemahiran bertutur. Guru yang menguasai pelbagai bahasa dapat menyampaikan pelajaran dengan menggunakan bahasa yang difahami oleh muridnya. Dengan menggunakan sebutan dan tatabahasa yang betul, murid-murid tidak akan tersilap. Oleh yang demikian, kemahiran bertutur merupakan salah satu kualiti profesional yang penting bagi seseorang guru.

(d) Daya Usaha

Seseorang guru yang mempunyai kualiti daya usaha tidak akan terperangkap dengan rutin yang membosankan murid untuk belajar. Guru yang mempunyai kualiti profesional ini akan sentiasa memikir dan mencuba pendekatan atau kaedah mengajar yang baru supaya pengajarannya sentiasa menjadi menarik dan berkesan.

Catat Ulasan

0 Ulasan