Cameron Highlands Pahang vs Kundasang Sabah

Sekarang ni tengah hangat tentang Sabah sebab ada pilihanraya. Tapi bab politik kita tolak tepi. 

Bila sebut pasal Sabah, yang akan terlintas dalam fikiran mesti Gunung Kinabalu dan Kota Kinabalu. Dekat gunung Kinabalu ada tempat sejuk nama Kundasang. 

Sebut je pasal tempat sejuk di Malaysia ni, mesti Cameron, Genting Highlands dan Bukit Fraser mesti jadi sebutan kan.

Kalau di Sabah tempat sejuk yang popular orang suka pergi dah mestilah Kundasang dan Ranau pun orang suka juga sebab sama2 tempat sejuk.

Saya nak bandingkan 2 tempat ni antara Kundasang di Sabah dan Cameron Highland di Pahang ni sebab dua2 tempat ni saya pernah pergi sekali je setakat ni. Memang best. Tapi mana best?

Saya bandingkan dari segi :

1. Kesejukan.

Saya rasa Kundasang dan Ranau lebih sejuk lagi berbanding Cameron terutama bila waktu pagi. Cameron memang sejuk, menggigil. Kundasang sejuk dia lagi padu mungkin sebab lebih banyak pokok2 dan kurang pencemaran.


Kenangan di Ranau Sabah

2. Jalan.

Jalan ke Kundasang sangat cantik! Sebab? Kau akan sangat teruja bila nampak gunung Kinabalu yang indah tersergam sepanjang jalan.

Kalau jalan ke Cameron Highland tu cantik juga tapi lalu jalan yang macam biasa kita lalu. Cantik juga lalu melihat kebun2 sayur.

3. Tempat menarik

Cameron lebih banyak tempat menarik, ada banyak ladang strawberi, kubis, sayur2, taman bunga, ladang tehnya banyak. Kundasang pun menarik juga tapi tidak sebanyak Cameron Highland. Tempat menarik di Kundasang lebih relaxing sebab tidak terlalu crowded seperti di Cameron Highland.

Kundasang tempatnya sedang maju.

4. Trafik.

Jalan ke Kundasang trafiknya biasa2 je driving sambil rilek2 tengok view gunung Kinabalu berbanding kalau ke Cameron Highland trafiknya siksa sikit terutama kalau datang hari minggu. Memang jem teruk Cameron. Elok nak datang bercuti jadi kemurungan pula sebab kena hadap jem.

Teringat kereta pernah stuck masa naik jalan jem berbukit di Cameron sebab nak balancekan clutch terlalu lama..huhu

5. Kesegaran udara.

Kundasang saya rasa lebih segar sebab trafik dan pembangunan tidak terlalu serabut seperti di Cameron. Kalau nak datang relak2 tenangkan minda, Kundasang la tempatnya sebab full of nature.

6. Makanan.

Dari segi makanan, Cameron lagi banyak pilihan rasanya. Entahlah, haritu tak sempat nak explore tempat makan di Kundasang hehe.

7. Kos.

Dah tentu la kos ke Kundasang lebih tinggi sebab kena naik flight ke KK dan kena sewa kereta. Tapi percaya la kalau pergi memang berbaloi lah walaupun jauh.

8. Tempat penginapan

Tempat penginapan di Kundasang ni banyak yang murah2 sebab ada banyak homestay. Tapi kena pilih homestay yang betul2 senang nak parking dan berjalan. Cameron pun sama, kena pandai pilih je la.

So itulah sedikit sebanyak perbandingan dan perbezaan Cameron dan Kundasang dari pandangan dan pengalaman sendiri jer...

Catat Ulasan

8 Ulasan

  1. teringin nk ke kundasang, CH pernah dah pergi tapi tak pernah ke tempat yg lebih tinggi macam kundasang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau pergi ke Kundasang sekali, pasti rasa nak pergi lagi

      Padam
  2. Serius, cikgu. Sy tak boleh lupa perjalanan pergi dan pulang dari Kundasang dengan Gunung Kinabalu tersergam betul2 sebelah kita, Subhanallahhh!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul, dari jauh bila nampak gunung kinabalu rasa sangat teruja.

      Padam
  3. betul..Kundasang lebih relax & view Gunung Kinabalu mmg cantik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jauh dari kesibukan bandar dan trafik jem...sangat tenang dan aman rasa.

      Padam
  4. Menurut kawan-kawan PC yang dah pergi ke Cameron dan Kundasang,mereka lebih rasa teruja dan seronok pergi ke Kundasang.Sebab mereka kata ada daya tarikan masing-masig tapi di Kundasang lebih daya tarikannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebelum sampai ke kundasang tu, nak landing di KK dah nampak laut yg cantik...sabah memang banyak tempat cantik untuk explore..tak puas dtg dua 3 hari je hehe.

      Padam