Bulan puasa bersenam ke tak?

Bulan puasa saya bersenam ke tak? Jawapannya adalah tak tentu tapi biasanya tak lah.😅

Sebenarnya kalau nak bersenam pun boleh. Senaman ketika berpuasa di bulan Ramadhan adalah dibolehkan, dengan 𝘀𝘆𝗮𝗿𝗮𝘁 dalam mode intensiti ringan atau sederhana.

Yang paling penting senaman 𝘏𝘪𝘨𝘩 𝘐𝘯𝘵𝘦𝘯𝘴𝘪𝘵𝘺 (HIIT) seperti Tabata atau Kardio tidak digalakkan, kerana senaman intensiti tinggi tanpa air sememangnya bahaya, serta berisiko mengakibatkan kecederaan, pengsan, atau serangan jantung.

Bila waktu yang sesuai, tengahari okay tak? Tak sesuai sebenarnya nanti cepat hilang air dan haus cepat.

Hihi, ada waktu tertentu sebenarnya, jom baca dibawah! Inilah waktu terbaik untuk yang nak bersenam dalam bulan puasa.

Waktu terbaik adalah 1 jam sebelum berbuka ialah waktu terbaik untuk bersenam, kerana pada tempoh ini, tubuh telah 𝗸𝗲𝗵𝗮𝗯𝗶𝘀𝗮𝗻 glikogen, & aktiviti senaman menyebabkan tubuh terpaksa membakar lemak sebagai sumber tenaga.

Petang semalam kakak ajak nak main di taman, so boleh la sambil tu nak buat senaman ringan sikit toleh sikit tengok dah terlelap. Penat macam orang berpuasa pulak 🤣

Anyway kalau mampu bersenam dalam bulan puasa ni jangan pula ada bagi alasan tak mampu buat terawikh.

Salam Ramadhan.
Semoga bermanfaat.
Bulan puasa bersenam ke tak? Bulan puasa bersenam ke tak? Reviewed by cikguzim on 21.4.21 Rating: 5

5 ulasan:

  1. kalau waktu pagi sesuai la bagi akak, sebab kalau sejam sebelum berbuka masa tu sibuk di dapur dik oi...
    waktu pagi tu pas bangun tidur ok jugak pusing-pusing rumah kuarkan peluh hehehhe

    BalasPadam
  2. Sejam sebelum berbuka boleh buat senaman ringan.

    BalasPadam
  3. kadang tak puasa pun saya malas huk huk..

    BalasPadam
  4. Wah.. best juga sebenarnya boleh bersenam.. ini dah tahu waktu yang sesuai bolehlah buat yang ringan2..

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.