Betul orang perempuan ada 9 nafsu 1 akal?

Dulu-dulu selalu dengar ayat ni, sejak dari zaman sekolah lagi 'orang perempuan ni sebenarnya ada 9 nafsu 1 akal'. Tapi bila saya dengar bunyinya macam pelik dan membuat saya terfikir sampai sekarang betul ke orang perempuan ni  ada 1 akal je? Takkan jauh beza dengan lelaki dari segi pemikiran? Lalu terjumpa ada orang share berkenaan perkara ini.

Sumber info dari menteri agama Malaysia

Hadis yang mengatakan perempuan ada 9 nafsu 1 akal adalah bersumber dari hadis yang bertaraf sangat lemah. Kalau ikut bahasa mudah, ia bermaksud dari sumber yang susah nak dipercayai dan tidak boleh dijadikan hujah atau dalil.

Lelaki dan perempuan sama hebat zaman sekarang ni. Semua bekerjaya dan berjaya dalam pelbagai bidang masing2. Perempuan jadi sado pun ada. Kalau 1 akal je memang tak patut lah kan hehe. 

Sebab itu kita kena berhati-hati bila nak sebut sesuatu  perkara yang dikatakan bersandar kepada hadis, perlu diselidik terlebih dahulu.


Betul orang perempuan ada 9 nafsu 1 akal? Betul orang perempuan ada 9 nafsu 1 akal? Reviewed by cikguzim on 14.5.20 Rating: 5

17 ulasan:

  1. alhamdulillah. perkongsian bermanfaat. perbetulkan kesilapan yang biasa kita lihat sebelum ni kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perkongsian di media sosial oleh org berilmu byk membantu

      Padam
  2. perkongsian yang bagus
    sekarang nih alhamdulillah kita ada banyak ustaz-ustaz pakar hadis yang membantu membetulkan banyak perkara tentang hadis-hadis palsu atau lemah
    sama macam fadilat solat terawih dan sebagainya yang dulu-dulu dikongsi ramai sebelum dibuktikan itu adalah palsu / dhaif
    hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kann..dulu2 selalu dengar tpi kits tak tahu sumber mana samada sahih atau tdk

      Padam
  3. Assalamualaikum cikgu.betul tu, lelaki n perempuan masing2 manusia hebat ciptaan Allah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm.semua ada peranan dan fungsinya termasuk lah semut :)

      Padam
  4. dari akak sekolah dah dengar dah hadis nih, malahan cikgu dan ustaz selalu cakap ungkapan gini... masa tu budak-budak lelaki mesti ketawakan kita... rasa segan jugak lah tapi baru tu yang hadis ni tak sahih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Btul tu dlm ceramah pn ada pernah dgr tpi itulah bila dh lama2 bru tau mmg betul ianya palsu..

      Padam
  5. aa ahla dari kecik dok dengar cemni..
    macam sedihnyaa jadi prempuan ada 1 akal ja..

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.