Kepentingan tidur sebentar tengahari

Pada pukul 1 tengahari ke pukul 3 petang, suhu badan akan berkurangan dan terdapat peningkatan hormon melatonin. Kombinasi ini akan menyebabkan anda rasa mengantuk pada waktu tengahari dan waktu ini adalah waktu terbaik untuk melakukan power nap.


Kebanyakan syarikat korporat antarabangsa seperti Google, Nike, NASA dan Air Asia.. ada menyediakan ruang untuk pekerja mengambil “power nap”. 

Walaubagaimanapun, individu yang alami kesukaran untuk tidur pada waktu malam perlu elakkan tidur siang. Ini akan menyebabkan mereka bertambah susah untuk tidur pada waktu malam.

Sumber : Public Health

Inilah tidur sebentar waktu tengahari yang sunnah para sahabat dan nabi kita buat yang dikenali sebagai qailullah....

Tidur ini adalah suatu sunnah dan nikmat dari Allah سبحانه وتعالى. Sekiranya tidur siang dilakukan tidak mengikut spesifikasi dan sunnah iaitu tidur melampau dan tanpa berniat untuk bangun malam (berqiamullail), maka tidaklah mendapat sebarang pahala pada ‘Qailullah’ tersebut.


Firman Allah سبحانه وتعالى :

وَمِنْ آَيَاتِهِ مَنَامُكُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَابْتِغَاؤُكُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَاتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ
“Dan di antara tanda-tanda KemurahanNya dan Kasih SayangNya ialah tidurmu di waktu malam dan siang hari, dan usahamu mencari sebahagian dari KurniaNya. Sesungguhnya pada hal yang demikian itu terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang mahu mendengar (nasihat pengajaran).”

(Surah Ar-Ruum : Ayat 23)

Oleh itu ambillah sedikit masa 5-15 minit waktu tengahari untuk tidur, kita akan rasa lebih sihat dan bertenaga kembali..


Kepentingan tidur sebentar tengahari Kepentingan tidur sebentar tengahari Reviewed by cikguzim on 23.12.19 Rating: 5

3 ulasan:

  1. Malasnya nak tidur waktu tengah hari (ejaan yang betul) sebab selalu terlajak.

    BalasPadam
  2. kadang risau tidoq tengahari ni time lunch hour kat tempat keja, bangun nanti akan sakit kepala

    BalasPadam
  3. tapi kebanyakkannya power nap ni berlaku hari jumaat je, masa khutbah. hahaha macam2 kan

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.