Gambar lukisan paling simple dan lejen bagi budak sekolah

Mesti ada yang pernah lukis gambar macam ni masa kat sekolah dulu kan. Betul ini gambar yang saya sendiri pun pernah lukis masa sekolah dulu, cikgu seni yang ajar dulu.

Tapi di mana-mana pun ada lukisan macam ni. 
Bila suruh murid lukis gambar pemandangan, inilah gambar yang berkategori lejen akan dilukis 🤭.

Bila dah jadi cikgu, ada juga saya suruh murid buat macam ni supaya tak bosan. Sesekali elok juga suruh budak melukis walau bukan ajar subjek seni.

Ini antara gambar pemandangan paling lengkap tapi simple; ada 2 gunung, matahari, awan, jalan, rumah, pokok, sawah padi, burung-burung terbang dll.


Masih lagi menjadi misteri siapakah yang memulakannya...

Haa kepada murid-murid, lukis cantik-cantik ya mana tahu nanti boleh jadi pelukis terkenal atau arkitek ke kan?

Kredit: Mimi Ummsara
Gambar lukisan paling simple dan lejen bagi budak sekolah Gambar lukisan paling simple dan lejen bagi budak sekolah Reviewed by cikguzim on 18.1.21 Rating: 5

9 ulasan:

  1. selain gambar sawah padi, gambar tepi pantai ada pokok kelapa 2-3 batang adalah wajib hahahah

    BalasPadam
  2. hahahhaha.. tapi bagi kami Johorean jarang ada sawah padi dalam lukisan, pokok kelapa pun salha satu bend wajib, hihi

    BalasPadam
  3. tu je yg paling mudah dibuat pd usia 7 thn... masa abe kie sek thn 1980 dulu. hehehe...

    BalasPadam
  4. pernah lukis gambar gini masa sekolah rendah dulu

    BalasPadam
  5. budak2 skrg ade tak yg lukis macam ni lagi?

    BalasPadam
  6. betul sangat la tu...boleh dikatakan lukisan kegemaran masa sekolah lah ni

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.