Cara elak rendang cepat basi

Assalamualaikum dah masuk raya ke 2 PKPB, tetamu memang tak tamai tahun ni dan cuma boleh raya hari raya pertama je. Rendang masih banyak dalam periuk tu alamak siapa nak tolong makan dan habis kan? Jangan risau rendang dan gulai ada cara untuk elakkan cepat basi. 

Menu raya saya tahun ni. Seadanya...

Dah pernah ada entri macam ni sebelum ini tapi saya nak ringkaskan saja cara elak rendang cepat basi supaya senang untuk jadi rujukan saya sendiri dan kita.

Artikel penuh di sini : Cara Elak Rendang Cepat Basi

Kalau kita guna cara ni dapat elakkan rendang cepat basi dan juga tahan lama kalau betul caranya.

Ini ringkasan cara elak rendang basi dan tahan lama : 

1. Guna santan berkualiti dan elak guna santan segera yang dalam kotak tu.

2. Bila rendang dah masak, tunggu sejuk baru tutup periuk.

3. Bila menumis, tumis betul-betul sampai garing dan kuning pekat baru letak ayam, daging.

4. Masak rendang sampai kering.

5. Bila memasak guna sikit je santan.

6. Simpan dalam bekas yang dah kering, kalau lembab sikit. Habis la cepat basi rendang tuuu.

7. Simpan dalam peti sejuk bahagian sejuk beku. Ni paling senang. Nak makan keluarkan biar kebah sejuk tu baru panaskan.

8. Oh ya kalau nak rasa rendang dalam periuk tahan lama jangan sentuh dengan tangan, guna sudu elak bakteria. Ni petua orang dulu kala untuk elak makanan cepat basi, kalau nak, ambil guna sudu.

So lepas ni takde masalah kalau nak masak lebih rendang, raya kan sebulan!

13 ulasan:

  1. Datang singgah belajar tips berguna disini. Selamat Hari Raya.

    BalasPadam
  2. Terima kasih berkongsi tips..sbb nk guna santan segar, beratur sejam lebih...hihi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Penantian yg berbaloi hehe..salam aidilfitri

      Padam
  3. Alhamdulillah.Terima kasih perkongsian.Biasanya menu bersantan ni memang mudah dan cepat basi.Kera rajin hangatkan makanan tersebut..

    BalasPadam
  4. Terima kasih berkongsi tips. Selamat Hari Raya :)

    BalasPadam
  5. Bila baca terbayg2 rendang mak..yer la kita raya sorg2 diperantauan...xdpt merssa rendang mak..

    BalasPadam
  6. perkongsian yang bagus..
    part santan segar tu paling penting tapi kalau musim perayaan ni peniaga santan jual santan yg dh diproses awal....kira nasib jer la jadinya kalau tak habis kena simpan dalam peti sejuk supaya boleh panaskan bila nak makan nanti

    BalasPadam
  7. Terimakasih tipsnya, Cikguzim.
    Sekarang setelah mengenal caranya, tak perlu khawatir lagi makanan jadi basi.

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.