Cara mudah jaga bateri kereta supaya tahan lebih lama



Cara mudah jaga bateri kereta supaya tahan lebih lama :

1- Tutup radio sebelum matikan enjin kereta.

2- Guna kunci manual, elak guna kunci alarm selalu. Biasanya saya di tempat kerja jarang guna kunci alarm. Terbukti bateri kereta tahan lama. Kalau guna alarm, kereta dalam mode standby untuk berbunyi kerana menggunakan bateri.


3- Jarang guna aircond. Waktu pagi tak perlu buka aircond laa ambil angin segar.

4- Cabut bateri kereta kalau nak tinggalkan kereta dalam masa yang lama. Tapi yang ni kena tengok tutorial youtube cara nak buka bateri.

5- Cara lain boleh google seperti cek terminal kabel, cek dan isi air bateri (untuk bateri basah) dll. Ini antara cara yang mudah dan semua orang boleh buat.


Dengan ini bateri kereta boleh dipanjangkan sedikit hayatnya. Pastikan jika bateri dah masuk umur 2 tahun, bersedialah untuk tukar sebelum ia padam ketika anda berada di tempat yang jauh2, nak start tak hidup kan naya hehehe.

Kalau anda berjalan jauh pastikan anda standby 'jumpstart' supaya anda boleh minta pertolongan dari kereta lain untuk start kereta yang kong bateri. Selain itu untuk mudah lagi, boleh beli power bank yang berfungsi untuk jumpstart kereta yang baterinya dah kong, boleh cari di shopee banyak dijual.

Contoh jumpstart powerbank yang boleh guna untuk kereta dan boleh juga mengecas telefon





Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. terima kasih untuk semua tips di atas tu

    BalasPadam
  2. Tulah kadang memang tak tutup pun radio tu.
    Cerita pasal bateri kereta ni, hari Selasa lepas pagi nak gi kerja start enjin tak boleh huwaaaa... bateri kong kekdahnya.
    Mujurlah ada hero penyelamat hantarkan #mra



    BalasPadam
  3. Ohh...baru tau juga tips jimatkan penggunaan betri kereta ni. Terima kasih bkongsi info. Dah follow juga blog ni. Salam dr anak pahang juga..

    BalasPadam