Bertenanglah wahai guru dalam mendidik anak bangsa zaman sekarang



Adik ipar kawan aku meninggal dunia Khamis lepas. Seorang guru wanita yang komited. Berusia awal 40an. Meninggalkan 5 orang anak yang masih kecil akibat tekanan darah tinggi. Salur darah ke otak pecah. Sewaktu menunggu untuk dimandikan, darah membuak buak tanpa henti dari hidung. Punca kematian hanyalah  asbab. Saat ini dia tidak lagi payah memikirkan hal hal dunia.

Ramai kawan kawan aku dikalangan guru menghidap pelbagai penyakit. Paling banyak darah tinggi. Aku pun tidak terkecuali. Puncanya disebabkan stress dan juga gaya hidup. Ada yang rebah ketika perhimpunan. Pernah aku lihat video seorang guru tumbang semasa membuat persembahan dihadapan murid.

Masuk usia 40an, aku memilih untuk tenang. Tidak seperti awal awal mengajar dahulu. Aku antara fighter. Ada sahaja benda yang boleh ditentang aku akan bangkit. Lawan tetap lawan. Kini aku sedar, terlalu banyak kita berjuang lama lama kita akan bersendirian. Rakan rakan yang menyokong akan meninggalkan kita. Mereka terpaksa memilih untuk menjaga periuk nasi sendiri. Tiada gunanya kita berjuang bermati matian kerana kita sahaja yang akan mati.

Lantas usia yang berbaki ini kita harus tenang tenang sahaja. Menjalankan amanah dengan hati terbuka. Tak perlu marah marah atau menentang lagi. Tidak ada apa yang perlu dibuktikan. Hidup ini hanya sekali. Lakukan tanggungjawab dengan hati terbuka, riang dan gembira. Tak perlu persoalkan apa apa.


Jika ada masyarakat atau orang diluar sana yang mengutuk atau mempertikaikan kerja buat kita. Senyum sahaja. Tak perlu balas semula. Kita anggap mereka sayangkan kita. Ambil berat tentang kita. Sebab itu mereka sentiasa mahu tahu tentang kita. Kerana kita dipilih Allah untuk menjadi mualim, mursyid dan murabbi. Tanggungjawab kita besar untuk melahirkan ummah yang cemerlang dunia akhirat. Walaupun nampak remeh dan mudah. 

Aku lihat guru guru banyak yang suka melenting. Pantang dicuit sedikit. Terutama di medsos ini. Lalu kita dipandang sebagai manja dan asyik merungut. Itu tidak molek kepada ketenangan jiwa kita. Banyak lagi yang kita harus fikirkan. Biarkan kicau kicau itu berlalu dibawa angin. Hidup kita tenang. Esok lusa hilang begitu sahaja.



Cikgu... Kalau hari ini kita terbaring diranjang hospital, yang berada disisi kita cuma keluarga. Rakan sejawat hanya ziarah sekali sekala. Rakan rakan medsos ini belum tentu hadir merawat duka. Yang datang membawa buah oren dan epal disaat kita tidak mampu lagi untuk menelan. Kalau lama sangat terbaring, yang menyusul hanya Medical Board dan bersara pilihan. Walaupun sebelum ini kau mampu dapat APC setiap tahun. Segalanya akan dilupakan dan tinggal kenangan.

Untuk kita terus berjuang memandaikan bangsa memerlukan tubuh badan yang sihat. Ia memerlukan minda yang tenang dan sihat. Lakukan segalanya dengan hati yang gembira. Usah pilih untuk bersengketa. Pedulikan sahaja kata kata nista atau cakap cakap belakang. Hanya kita sahaja yang faham tentang diri kita. 

Pilihlah untuk senyum dan tenang. Because tenang is good.

Sumber : Artikel FB

Bertenanglah wahai guru dalam mendidik anak bangsa zaman sekarang Bertenanglah wahai guru dalam mendidik anak bangsa zaman sekarang Reviewed by cikguzim on 7.10.19 Rating: 5

7 ulasan:

  1. Pendam.Tertekan.Nak berhenti awal.Tiada jiwa.Inilah antara keluhan sahabat-sahabat PC yang menjadi guru..ada juga yang sangat gembira menikmati kerjaya dan tanggungjawab sebagai seorang guru..

    BalasPadam
  2. Bila dpt dg54 maka sy berkira2 nak pencen la.

    BalasPadam
  3. bukan calang-calang orang yg boleh jadi guru. Ammi kat rumah nak handle 3 org budak bawah umur 12 pun kadang-kadang rasa nak nangis bila ada je yg gaduh, nangis, jerit. Cikgu handle beratus pelajar setiap hari.

    Semoga guru-guru diberikan kesihatan yang baik.

    BalasPadam
  4. I needed to thank you for this incredible read!! I unquestionably adored each and every piece of it. I have you bookmarked your site to look at the new stuff you post. Search your twitter DMs, mentions, likes and favorites, and timelines Twitter search

    BalasPadam
  5. Ibubapa saya selalu pesan supaya sentiasa hormat kepada guru.
    Besar pengorbanan guru..

    BalasPadam
  6. Pekerjaan guru tugas yang mulia
    Bukan dg atau apc yang dikejar

    BalasPadam
  7. pekerjaan sebagai guru, untuk zaman sekarang ini memang sangat mencabar.
    Sekarang ni seorang guru lebih banyak memendam , segala gerak geri tak boleh salah sikit mesti akan diadili...hormat pada guru dari murid atau ibu bapa dah makin berkurangan.

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.