Salah faham tentang santan - tidak berlemak dan tak menggemukkan

Dah lama santan difitnah. Santan tak bersalah. Sebenarnya santan tak ada kolestrol. Kita kena tipu selama ni.  


Asid lemak dalam santan adalah asid laurik, iaitu lemak yang sejenis dengan lemak yang banyak ditemui dalam susu ibu. Lemak ini sangat membantu dalam perkembangan otak dan menguatkan tulang. Lemak dalam santan terdiri daripada asid lemak rantaian sederhana(MCFA).



Ia merupakan asid lemak perlu paling penting dalam membina dan mengekalkan sistem imun tubuh (sama seperti lemak dalam susu ibu). Santan membekalkan sumber nutrisi yang sangat baik bagi mereka yang sedang menjalani proses penurunan berat badan.

Ini kerana MCFA cepat diasimilasi ke dalam tubuh. Ertinya, asid lemak ini tidak menjadi lemak di dalam tubuh sebagaimana yang berlaku kepada asid lemak rantaian panjang di dalam susu lembu.

----------------

MITOS MENGENAI SANTAN KELAPA - MARDI
Oleh: Kamariah Long (PhD)
Pusat Penyelidikan Bioteknologi MARDI

Baru-baru ini berita mengenai obesiti di kalangan murid sekolah telah menarik perhatian ramai. Bermacam punca dibincangkan dan diketengahkan pelbagai pihak.  Antaranya ialah jenis makanan yang dijual di kantin dan di luar kawasan sekolah. 

Berbagai pandangan diberikan berkaitan obesiti dan akhirnya isu memakan NASI LEMAK dituding sebagai salah satu puncanya.Isu ini menjadi semakin hangat setelah terdapat ura-ura Kementerian Pendidikan Malaysia untuk tidak membenarkan penjualan nasi lemak di kantin sekolah. Rasional pengharaman ini bukan kerana nasinya tetapi kerana penggunaan  SANTAN KELAPA dalam penyediaan nasi lemak.

Sebagai seorang profesional yang terlibat dalam penyelidikan kelapa, saya terpanggil untuk memberi pandangan dan membetulkan MITOS terhadap santan kelapa. 

Saya merasakan begitu bersalah jika membiarkan masyarakat terus menerus menghukum dan mengenepikan khazanah alam yang dianugerahkan Allah SWT. 

Masih terngiang-ngiang di telinga saya bagaimana seorang ibu memberikan pendapatnya semasa  wawancara  berita  TV3. Beliau menyatakan nasi lemak melemahkan pemikiran anaknya. Juga di zaman persekolahan saya dahulu, jika ada murid tertidur dalam kelas cikgu terus menunding nasi lemak sebagai penyebabnya.  Sehingga kini mitos santan kelapa masih berterusan.

Sayangnya perkara ini berlaku juga di kalangan profesional termasuk pakar pemakanan Malaysia. Malah ketika saya menjalankan ujian saringan kesihatan di sebuah hospital swasta, saya juga dinasihatkan supaya mengurangkan pengambilan santan. Santan  kelapa  dikatakan mengandungi kolestrol  yang tinggi. 

Walau bagaimanapun, analisis saintifik  mendapati  kolestrol dalam santan kelapa adalah  tersangat rendah  berbanding lemak dari sumber  lain, terutamanya  haiwan. Begitu juga kandungan kolestrol dalam minyak kelapa.

Kandungan kolestrolnya adalah terendah berbanding minyak sayuran lain dan lemak  haiwan.

Jadual 1:  Kandungan kolestrol dalam minyak

Sumber minyak  Kandungan kolesterol (mg/kg)
Minyak kelapa                      5-14
Minyak bunga matahari  8-44
Minyak isi rong sawit         9-40
Minyak sawit                    13-19
Minyak soya                    20-35
Minyak biji kapas              28-108
Minyak jagung                    18-95
Minyak biji rape              28-108

Lemak haiwan  

Beef tallow                    800-1400
Mentega                        2200-4100
Lemak babi                  3000-4000

(Sumber: Inform Vol 13, 2002)

Persoalan  kini ialah sama ada telah dijalankan kajian saintifik  mengenai kesan pengambilan santan dalam makanan harian ke atas pengguna. 

Secara peribadi, saya belum menjumpai sebarang kertas kerja  santifik berkaitan  perkara  ini.  Jika demikian, bagaimana  santan  sebegitu dicemuh sebagai punca kepada masalah obesiti dan penyakit jantung.

Santan kelapa mempunyai kandungan  lemak tepu yang tinggi dan  boleh diproses untuk menghasilkan minyak kelapa. Minyak kelapa  mengandungi lebih kurang 92% asid lemak tepu. 

Kemungkinan kandungan asid lemak tepu yang tinggi inilah penyebab kepada  wujudnya mitos tentang minyak kelapa. Pada suatu ketika dulu pengambilan minyak yang kaya dengan asid lemak tepu telah menjadi isu besar di Amerika  Syarikat (AS) dan ditentang secara besar-besaran.

Kempen anti-minyak tropika dan  Program Piramid Makanan (Food Pyramid Program) telah dilancarkan dalam tahun 1992 secara besar-besaran oleh Jabatan Pertanian Amerika  Syarikat (United States Department of Agriculture, USDA) dan Persatuan Penanam Kacang Soya (American Soybean Association, ASA). 

ASA mencegah pengambilan minyak tropika yang mengandungi asid lemak tepu yang tinggi.  Asid lemak tepu pada masa itu dipercayai penyebab kepada masalah penyakit jantung dan kegemukan.

Akibat dari kempen  tersebut, penduduk  AS  telah mengubah cara permakanan di mana pengambilan minyak soya dan minyak jagung digunakan sepenuhnya dalam  diet mereka. 

Program ini ternyata membawa banyak masalah kepada kesihatan penduduk AS. Selepas 20 tahun program ini berlangsung, didapati 64% dari penduduk AS menghadapi masalah kegemukan (National Health 3 / 4 and Nutrition Examination Survey 1999-2000). 

Selain itu, penyakit kencing manis, darah tinggi dan penyakit jantung juga menunjukkan peningkatan yang mendadak di AS.

Ternyata Program Piramid Pemakanan ini membawa musibah kepada penduduk AS. Kini pendapat yang mengaitkan penyakit jantung dengan asid lemak tepu dipertikai ramai saintis. 

Kajian terkini menunjukkan penyakit jantung bukanlah disebabkan pengambilan asid lemak tepu tetapi disebabkan pengambilan  asid lemak perlu (essential fatty acids)  yang berlebihan (Time’s March 1, 2004 dan Fortune’s October 23, 2003).

Tubuh manusia tidak dapat mensintesis asid lemak perlu dan hanya diperoleh dari diet pemakanan. Minyak jagung, minyak soya dan minyak bunga matahari  mengandungi  asid lemak perlu, omega-6 iaitu asid linoleik (C18:2, ?6), yang tinggi.  

Tubuh manusia akan menukar asid linolenik  kepada asid arakidonik (C20:4, ?6).  Asid arakidonik akan bergabung dengan fospholipid yang terdapat pada lapisan (membrane) plasma sel-sel badan.  

Bila  diperlukan asid ini akan dipisahkan daripada lapisan plasma sel badan dan akan membentuk sebatian aktif eicosanoids (prostaglandins) yang mempunyai pelbagai fungsi.  Kehadiran sebatian aktif ini dalam kadar yang berlebihan akan menyebabkan keradangan dan penyakit alahan (allergic).

Rakyat AS mengambil omega-6 (minyak jagung, minyak soya, minyak bunga matahari) 20 kali ganda lebih tinggi berbanding asid omega-3 (minyak ikan).  Keadaan ini menyebabkan berlakunya ketidakseimbangan yang melampau dalam pengambilan asid omega-?3 dan omega-?6.

Prostaglandins yang dihasilkan  secara berlebihan  menyebabkan  keradangan seterusnya  penyakit kronik kepada rakyat AS. 

Selain dari itu, asid trans juga didapati menyumbang kepada masalah penyakit jantung dan kegemukan.  Asid  trans bukanlah asid yang boleh didapati secara semula jadi.  Asid ini terbentuk semasa proses  penghidrogenan (hydrogenation process). 

Proses penghidrogenan  ialah tindakbalas kimia yang dilakukan untuk menjadikan minyak  kacang soya, jagung dan bunga matahari  pepejal atau lemak pada suhu bilik.  Gas hidrogen ditambah semasa  proses ini untuk menukarkan minyak kepada  lelemak.  

Proses ini bertujuan mempelbagaikan kegunaan minyak tersebut dalam industri makanan terutama dalam industri pembuatan majerin dan lelemak. Marjerin dan  lelemak yang diperbuat dari minyak soya dan minyak jagung perlu melalui proses penghidrogenan. Lelemak ini digunakan secara berleluasa di AS dalam pembuatan biskut, kek, aiskrim, piza, coklat dan sebagainya.

Food and Drug Administration (FDA) AS akhirnya menyedari masalah yang timbul akibat dari  penggunaan asid trans ini.  Pada Januari 2006, FDA  telah mewajibkan pengusaha makanan melabelkan peratusan asid trans yang terdapat dalam makanan yang dihasilkan.

Terdapat  beberapa kajian di AS mengenai kesan pengambilan minyak kelapa terhadap tikus. Hasil kajian ini menunjukan kandungan kolestrol dan LDL (low density lipoprotein) dalam darah tikus meningkat.

Walau bagaimanapun, minyak kelapa yang digunakan dalam kajian ini telah dihidrogenasikan. Dengan kata lain, minyak kelapa yang diguna dalam ujian ini dicemari asid trans. Keputusan ujian ini tidak seharusnya diterima sebagai tindakbalas sebenar tikus terhadap pengambilan minyak kelapa. 

Sudah sampai masanya rakyat Malaysia menyedari betapa pentingnya khazanah alam yang dikurniakan kepada kita. Teknologi yang canggih telah banyak membantu kita membongkar rahsia 4 / 4 alam. Asid lemak tepu boleh dibahagi kepada tiga peringkat iaitu, asid lemak tepu berantai karbon pendek (C  4:0-C  6:0), sederhana (C  8:0-C  12:0) dan panjang (C  14:0 >). 

Setiap asid lemak tepu ini mempunyai peranan masing-masing dan kita memerlukan kesemuanya. Minyak kelapa merupakan sumber trigliserida berantai sederhana (Medium Chain Trigliseride,  MCT).  Banyak kajian klinikal berkaitan bahan ini dijalankan di negara maju termasuk Eropah dan Jepun.

Kajian mendapati asid lemak berantai sederhana dimetabolitkan badan secepat glukosa tetapi ia mampu membekalkan tenaga yang lebih tinggi. Tenaga yang terhasil dari  asid lemak berantai sederhana ialah 7 kcal/gm berbanding 4 kcal/gm dari glukosa. 

Pengambilan santan membekalkan tenaga segera kerana santan mengandungi 65% asid lemak tepu rantai sederhana. Penemuan ini mencetuskan industri pengetinan santan kelapa yang terdapat di kepulauan Hainan untuk dieksport ke China sebagai produk minuman pembekal tenaga segera.

Dengan bukti saintifik di atas, sudah sampai masanya rakyat Malaysia diberi maklumat tepat supaya dapat membuat keputusan yang bijak berkaitan pemilihan makanan harian mereka. Masalah obesiti di kalangan kanak-kanak sekolah perlu dilhat dari  sudut yang lebih menyeluruh dan tidak sahaja dari sudut pemakanan.  Juga bagi menjaga kesihatan rakyat, sudah sampai masanya mewajibkan pelabelan peratusan asid trans dalam produk makanan.

Sudah sampai masanya persepsi terhadap santan diperbetulkan dan diletakkan pada pespektif sebenar.  Setiap khazanah alam anugerah Allah  SWT kepada hambaNya mempunyai peranan tersendiri, yang diminta ialah supaya kita sebagai hambaNya bersederhana dalam apa juga perkara.

Sumber : Widyana Ali. 

Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. SA setuju, santan tidak menggemukkan tetapi tak bagus diambil selalu sebab membahayakan jantung..

    BalasPadam
  2. Bagus sgat perkongsian mcm nie. Mak sy dulu2 pun ramai yg guna santan okay je. Cuma tidaklah selalu ambil..

    BalasPadam
  3. teringat masa sekolah rendah dulu, nasi lemak je la yang jd pilihan selain cucur bawang dengan kuah kacang....

    BalasPadam
  4. cakap pasal santan, teringat mak saya, salah gaya perah santan, seminggu berleter tak habis, hehehe

    BalasPadam
  5. saya seorang penjual kerisik dan santan =)

    BalasPadam