Bahaya minum teh dan kopi sewaktu masih panas

Kopi memang sedap diminum panas terutama waktu hari hujan, begitu juga teh. Kopi juga dapat bertindak sebagai booster untuk metabolisma kita dan membakar banyak kalori. Begitu juga teh yang dapat membantu cegah kanser.

Tapi ada keburukannya jika diminum terlalu panas. Dr Zubaidi ada pencerahan mengenainya: 

Mereka yang meminum kopi atau teh yang panas pada suhu melebihi 60°C akn meningkatkan risiko untuk menghidapi kanser saluran pemakanan (esofagus) lebih tinggi sebanyak dua kali ganda. 

Walau bagaimana pun, dengan membiarkan minuman tersebut menjadi lebih sejuk atau menambahkan sedikit susu bagi merendahkan suhu air minuman itu, dapat mengurangkan risiko ini. 

Kajian yang dilakukan di Tehran University of Medical Sciences di Iran.

Ini kerana air yg panas menyebabkan rangsangan pada sel-sel di lapisan permukaan mulut dan kerongkong untuk membentuk sel-sel kanser. Kanser esofagus adalah antara kanser yang disering dialami oleh penduduk seluruh dunia iaitu kelapan paling banyak di dunia. 

Kajian ini diterbitkan dalam International Journal of Cancer, yang melibatkan 50,045 orang yg berumur 40 hingga 75 yang tinggak di timur utara Iran. 

Sepanjang temouh 2004 hingga 2017, terdapat 317 kes baru kanser esofagus dikenalpasti. 

Jika suhu minuman meningkat sebanyak 75°C (167°F), risiko peminum tegar untuk mendapat kanser esofagus pula meningkat 2.4 kali ganda. 

Ini bertepatan dgn adab yang sering diajar oleh ulama kita agar tidak makan atau minum yang panas dan meniup minuman atau makanan tersebut. 

Kredit : Dr Zubaidi
Bahaya minum teh dan kopi sewaktu masih panas Bahaya minum teh dan kopi sewaktu masih panas Reviewed by cikguzim on 29.5.18 Rating: 5

2 ulasan:

  1. memang kita kena elakan makanan atau minuman yang terlalu panas.

    BalasPadam
  2. kalau diminta pilih teh atau kopi, saya lebih suka teh panas..teh tarik especially!heheh..

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.