Pahang ada loghat? Jom belajar loghat daerah Temerloh

Jom belajar loghat daerah di Pahang. 

Mesti ada yang tertanya-tanya Pahang ni ada loghat ke sebenarnya? Macam jarang diperdengarkan orang berbahasa Pahang di media macam tv dan radio kan?

Sebenarnya di Pahang tiada loghat yang spesifik tetapi loghat di Pahang tertumpu pada daerah-daerah tertentu sahaja. Lain daerah lain penggunaan bahasa dan loghatnya.

Loghat di daerah Raub lain, Lipis lain, Cameron lain sikit, Temerloh dan Mentakab lain pula, kalau Kuantan lagi lain sebab dah ada campuran slang Terengganu.

Moh (jom) kita baca loghat Pahang versi Temerloh dan Mentakab.


Kredit kepada yang menulis kamus loghat Pahang ni. Sebenarnya artikel ni dah lama ada di internet dan saya tak pasti siapa penulis asal kamus loghat Pahang ni.

Untuk rujukan anak cucu dan anak rantau dari Temerloh, inilah dia bahasa nenek moyang kite weh.

Loghat Pahang - Malay - Malay (Versi Temerloh / Maran / Bera / Mentekap) berserta contoh ayat.

Aok - awak 
Ampuh - sempat 
Babir - degil 
Berderau - gotong royong 
Bahan - pukul, Contoh : bahan kuat sket..bior mampuih. 
Berlengging - tak pakai baju, pakai suar jer 
Berlemin - berminyak 
Biroh - gatal 
Buas - lasak 
Buboh - letak 
Boyaih - boroi 
Berambi - berhati-hati,berwaspada 
Borok - borak 
Berte'eih - bertungkus-lumus,usaha gigih 
Beraluih/beralus - perangai yang sopan santun,berbudi bahasa ,contoh ayat : mak suka benor ngan si tipah tu..beralus budaknya 
Bela - repair contoh ayat Bila aok nok bela TV tu? 
Beringor - memberitahu 
Bersalai - disebut bersalei- maksud : tak mandi pagi 
Berahi - suka (lebih kpd barang ye bukan org...kekkeke...disebut 
Bergodok - menghentak kaki ke batang lesung secara bersama/serentak serta dengan kadar yang cepat masa mengempin 
Bertonyeh - gaduh mulut 

ce - awalan pada beberapa perbuatan..seperti..awok ce cuba dulu 
Cemuih - bosan/jemu
Cenekang - kuku cekam tu le 
Cekut - cakup/beritahu 
Celau - hari ribut..sebab melakukan sesuatu luar biasa/tabie..seperti laga kucing 
Chika - mual/muntah/perut memulas 
Cokei - cukai 
cokeng - tegak 
Cakner -tak amek peduli, tak kisah.Contoh :sebab pagi tadi aku lupa gi keja gosok baju.. lalu mak aku kata bebudak sekarang ni tok cakne langsung 

Dan - sempat,cth : la napenye tak makan lagi?tak dan ker? 
Doh - sudah , Contoh : awok doh makan ker? 
Dema - (awak,biasanya utk ramai) cthnya: dema ni takde keja lain ke 
Daur - sebaya,berkaitan dgn usia 
Degut - [ isk nak beri makna benda lak ni ] Dedor - suam-suam kuku 
Gohek - kayuh 
Godei - kacau kacau air, dodol 
Goge - hingar bingar 
Gebor - selimut 
Gonyoh - Sental kuat2 
Getik - geli,meluat 
Gamoknye - agaknya 
Gasok - suka hati awaklah 
Gonggot - rambut yang digunting tak sekata 

Habat/habad - pengotor 
Hantoi - lembap,slow pergerakan 
Jabir - plastik 
Jenih - jenis 
Jenuh - puas,cth : ntoh ler..jenuh dah koi nunggu 
Juwei - dahan pokok yang yang mencecah permukaan sungai (kalau tak silap la) 
Jelun - biasanya kalau demam ambil tuala.celup ngan air asam jawa. jelun kepala 

koi- saya,aku(biasa pakai belah temerloh je) 
Kair - (ke air)maknanya..pergi ke sungai.ngail 
Kome - kami 
Kulo - warna kelabu tahi anjing 
kehut,kehot,kehak - letih..sengal 
Kerang - menangis dengan sepenuh hati 
Keri - ketawa teramat sangat.gelak guling-guling 
Kupik - kedekut 
Kerapoh - sisa2/bersepah cth:sisa -Boh ke kawan kerapoh tulang2 ikan tu yek 
Kecah - Lecak 
karang - nanti,sebentar lagicth : karang lah mok koi kupas nyour tu 
Kelat - tipu (nie bukan kelat buah tau)cth ayat :tak aci sungguh main kelat 
Kememe - sama cam tembe gak 
kekalu - emping dibuat dari padi pulut 
kerajat - taktau (kena tanya tihani ni) 
komeng - sinonim ngan nyiur/kelapa 
Kuit/menguit - biase nye menunjukkan sesuatu yang banyak/ramai 
Komoih - Gomol.Jgn le komoih budak tu nak tido weh 
kobek - belek2...menyiasat ( bukan menyiasat org ye ) 
kepok - tempat simpan padi 
kehem - berkehem, bersungguh-sungguh/keterlaluan 
kodi/kudi? - ketinggalan zaman 
keknya - tetapi 
kipai - letih /lenguh tangan 
kahat -(jarang digunakan) 
kenit - kecil 
kederat - upaya 

lat - tenggang/jarak masa 
lantak aok - suka hati awak 
lacuh - tempat yang banyak dilalui atau digunakan 
lehet - dipakai bagi bagi buah labu 
Lece - Tilam, 
lengit - kalah teruk 
ledut - pekat 
Lejut - basah teruk(lencun) 
Lepe - cuai 
lecoh - becak 
leweh - lemah longlai(cakap atau utk perbuatan) 
lembang(berlembang) - sepah, berterabur 

Moh - jom,mari 
Mok - mak 
Mengelice- mengelupur 
Menikei/kenikei - buah tembikai 
Meleweh - bercakap mcm nak tak nak 
Mereloh - tido 
Meronoh - buang air besar 
Membute - tido 
Mencayak tu - laju sangat bawak moto 
Mengelentat - mengada2 seksi 
Merohong - wangi sangat 
Melantong - busuk sangat 
Merebang/mengerebang - rambut tak terurus 
Merening -benda yang nak pecah(bulat) 
Meraban - tak tentu hala 
Menginding - kita dekati pihak lain secara diam-diam,jugabermaksud berdampingan 
Mengekelan - tercekik(berkaitan dengan makan) 
Mengkone - kemana-mana 
Merarau - tanya orang tembeling..makna 
Menggeledeng - (Susah la nak explain maknanya), tp something yg merujuk kpd pergerakan badan.Bakper menggeledeng ngat ni? 
Merahang - (jarang digunakan) 
Masam Menaung - Masam Sesangat 
Masam mencekut - masam sesangat 
Merepih - mencangkul rumput 
Mengopeh - suka pegang sana..pegang sini..tangan tak duduk diam 
Merepau -jalan dalam hutan tanpa tujuan 
Melengger - apa ye perkataan sesuai.contohnya perahu yang hampir nak dimasuki air 
Merabung -kuantiti yang banyak.nasi sepingan rabung 
Mengoteh, meroteh - tgn tak dok diam 
melukah - (kain yang dipakai terbuka) 
menganjing - mengada..hehe 
Motong - (menoreh getah) 
Mamai - emosi tak stabil(betul ke guna makna ni?) 
Manis meleting - teramat manis 
Mengekot - tubuh berbaring dengan bengkok..ala cam asam gelugur kedudukanya. 
Mengaran,menajau - menangkap ikan dengan cacak tiang tgh sungai ikat tangsi dan mata kail.untuk pemberatnya tampat botol bersama. 
Merawei - satu lagi cara menangkap ikan. 
Mengoloh - tolak balik/undur 
Mencelabak - benda jatuh dalam jumlah yang banyak atau berat 
Melepam - pahit/.masin/masam sangat 
Mencanak -laju sangat(mencayak?) 
Mek nye(matnya) - kenapanya 
Malaih - malas 
Mombong - penuh 
Mengkane - telekung sembahyang 

Nyayup - tinggi sangat diatas atau bawah sangat 
Nyuluh - operasi buru binatng hutan pada mlm hari 
Ngilir - menghala kehilir sungai.(dengan bot/perahu) secara perlahan. 
Ngonyoh - gosok dengan kasar 
Nyeraya - suruh 

Oteing - Pening!Pah palih! Oteing paler kawan nak buat mende ni! 

Pedooh' - tipu 
Paluh - air sungai yang terkepung dek pasir(air tak mengalir) 
Pundung/safa - rumah kecik yang dibuat untuk berehat seperti tepi sawah,kebun durian dsb
Pepalih - maksudnya macam...ishh...teruknye. cthnye : pepalih awok nyape buat gitu 
Podot - sumbatcth ayat: kadir.kalau tok muat jugek aok podot je la baju tu dlm beg ni 
Perintan - Keadaan,masa 
Polok - gelojoh 
Palor - Biar 


Rodong/ghodong - kengkawan cth. ayat: mok..koi nok keluor kejak jumpa ghodong 
Racik - jerat ayam hutan 
Ralit - kusyuk. Ralit ngat aok nengok tv yak
Rege - harga 

Sesemut -kebas kaki 
Senyour- kebas kaki juga 
Seronyih - serabut, tak kemas, tak seperti keadaan asal 
sangei - tudung saji 
sengkawang -(tak tau makna dia ni) 
Sengkelen -duit siling/pulas tangan kebelakang 
Sempelet - kotoran di badan 
Se'eh - Kenyang yg teramat sgt.Cth : Se'ehnya perot kawan ni.rase macam tok leh nok bangun doh! 
Sokmo - selalu , Contoh :ler..sokmo nye aku yang kena buat..pemalas betul budak nie! 
Setoho - di sana, 
Seman (sebutan dengan seiman) - terkena badi/kenan. 
sepolit - tinggal sedikit 
Sekeceng - tidor sekejap sangat 
Sokmo - selalu 
Sakat -kandas/tersekat pergerakan perahu/bot.dalam air dek kerana pasir 

Taruk - letak 
tekeh - sekeh/ketuk/pukul dengan belakang gemgaman tangan. 
Tawor Hebe - Tawar Sesangat (Air) 
Tekeih - sikit lagi. tekeih dah no kena ikan tadi.(sikit lagi nak dapat tangkap ikan itu) 
Tohor - cetek , cth ayat: lor..mek nya tohor ngat air sungei nie 
Tertomos - jatuh tersembam, tersungkur 
Tembe - lembek, lemah, manja 
Tok - tidak , Cth : tok makan lagi la..kawan lapo nie, 
Tebal bakut - sangat tebal ( bak kata org pahang ckp bahse KL tebal giler!) 



Wabe/bala/papalih - lebih kurang le makna tiga perkataan tu. 



Z

Okeih... kita berlajar beberapa perkataan yang biasanya digunakan orang orang Pahang dan beberapa perkataan'rare' yang digunakan orang orang tua-tua toghi (toghi bermaksud lama @ dahulu kala).

Pohpaleh/pepalih - biasanya digunakan bila ternampak atau terdengar tentang sesuatu cerita atau keadaan yang sangat menakjubkan, hebat, atau sengaja nak menampakkan ianya dahsyat sangat2. 
Contoh ayat: Pohpaleh weih aok... tok mudoh skan ni... keter nok samer besor dengan rumoh! 
Ayat KeyEl dia: Wah bukan main lagi awak sekarang ni. Pakai kereta besar dah.. 
Walaupun dalam ayat asal ada menyebut 'kereta nak sama besar dengan rumah', tapi sebenarnya si pencakap bukan bermaksud macam tu. Itu cuma 'ayat melampau' nya saja. 

Hugong - menghantukkan. Perlakuan seperti memegang kepala orang dan menghantukkan kepada sesuatu dengan sedaya upaya. 
Contoh ayat: Amboih aok... koi hugong ke dinding kang ndok? 
Ayat KeyEl dia: Aii brader.. jangan la melampau. Aku hantukkan kepala lu ke dinding karang. 

tok ghoit - Tak larat sangat. Tiada daya 
Contoh ayat: Aok gi la sorang.. koi tok ghoit dah.. 
Ayat KeyEl dia: You pergi la.. I tak larat la... letih sangat. 

habih ghreng - Sekuat mungkin, semaksimum mungkin. 
Contoh ayat: Dah tolok habih ghreng pun tok bergerok nih, doh gonner? 
Ayat KeyEl dia: Kita dah tolak sampai nak putus urat kentut, benda ni sedikit pun dah berganjak ni. Abis tu camaner? 

Melenteit - Merujuk kepada keadaan perut yang terlalu kenyang, membulat cam orang mengandung 9 bulan. 
Contoh ayat: hah! tahu ke didiknya.. uko melenteit ngerja ker Danish... 
Ayat KeyEl dia: Celaka punya nyamuk! Padan muka mati kena tampar dengan aku. Sampai gemuk menghisap Darah anak aku!! 

Berleso - isk! Camana aku nak explian ni... Perilaku duduk, atau mengesot-ngesot atas lantai atau tempat yang tidak berapa elok atau bersih keadaannya. 
Contoh ayat: Jangan la berleso atas lantai ter.. duk atas kusi niha. 
Ayat KeyEl dia: Jangan la duduk kat lantai, kan ada sofa tu.... 

Ket nyer - tapi 
Contoh ayat: Kaeh nok gi dah smalar.. ket nyer tok sempat, tinggey dik bas. 
Ayat KeyEl dia: Gua nak pergi dah bro, semalam... tapi terlambat sikittt jer. bas dah gerak dulu. 

Kohoit - Lenguh 
Contoh ayat: Pohpaleh tinggi nyer rumoh awok yerk... kohoit kaki nok nyampeikan katas. 
Ayat KeyEl dia: Saper la suruh ko sewa rumah kat tingkat 15! Lenguh kaki nak naik!! 

Ghodong - Member, kawan, sahabat. 
Contoh ayat: Diri jangan buat ke ghodong kawan gitu... 
Ayat KeyEl dia: Wei brader! Lu jangan layan member gua macam tu! 

Begitulah adanya..selamat belajar bahasa daerah Temerloh Pahang.

Temerloh sekarang pesat membangun sebab berada di tengah antara Kuantan dan KL. Moh la singgah Temerloh sambil makan ikan patin dan talapia.

Jom balik kampung!

Pahang ada loghat? Jom belajar loghat daerah Temerloh Pahang ada loghat? Jom belajar loghat daerah Temerloh Reviewed by cikguzim on 13.10.21 Rating: 5

8 ulasan:

  1. moh la balik kampung.... dah lama mat keh tak balik ke rauk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Laa org Raub yer..sy dulu pernah bersekolah di Raub.

      Padam
  2. kawan PC ada orang Pahang, suka dengar dia sembang.

    BalasPadam
  3. Salam ziarah cikgu..aduhai compom saya markah rendah ni..hehehe

    BalasPadam
  4. Ada kwn sekelas dl org Pahang, tp lupa sdh loghat dia. Yg pntg ada koi koi la 😂

    BalasPadam
  5. baru tahu loghat temerloh. Tertomos, buboh dan gebor tu sama dengan orang Johor

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.