Ranking Youtube Cikguzim di Socialblade

Jika site Alexa digunakan untuk mengukur kemajuan dan ranking sesuatu site atau blog, web SocialBlade boleh digunakan sebagai pengukur ranking sesuatu Youtube channel.

Hari ni meringankan tulang untuk cek ranking Youtube Cikguzim Channel ni di SocialBlade, saja-saja je memang tak mengharapkan ranking yang tinggi pun. Teringin nak lihat ranking channel youtube picisan saya ni. 

Lagipun youtube channel ni dibina saja suka-suka sambil sharing info dan sedikit diselit dengan vlog dan ia bukan channel utama.


Ranking B-, ranking di Malaysia pun 15k hehe. Saya bandingkan dengan youtube channel lain yang terkenal pun ranking di Malaysia masih ribu-ribu jugak. Ini menandakan makin banyak channel youtube muncul di Malaysia ni.

Ranking youtube channel famous macam Sugu dan Isarb clan pun B juga, bukan senang nak dapat A ranking ya.


Kalau ikut ranking dunia memang jauh la lagi haha. Bahagian estimated earning tu bukanlah seperti yang dipaparkan ya sebab ada turun naiknya juga tapi saya akui pendapatan adsense youtube lebih cepat naik berbanding pendapatan adsense dari blog. Ye, sangat cepat naik sebab algoritma youtube ni sangat padu.

Apa benda algoritma youtube tu? Algoritma ni kira sistem dan aturan dalam youtube la lebih kurang. Yang mana video berkaitan akan disusun atur oleh youtube itu sendiri mengikut video suggestions, tags, keyword dll. Yang penting kena rajin update video sekurangnya sekali seminggu.


Statistik dari segi pertambahan subscribers, video views dan earnings. 

Syukur dan seronok tengok setiap hari subscribers dan views bertambah walaupun tak banyak boleh la jadi penambah semangat untuk terus upkan lagi video dalam channel picisan macam ni.


Sikit lagi nak capai 3k subscribers. Mungkin ada dari kalangan pembaca dan sahabat yang membaca pos ni dah subscribe channel saya terima kasih diucapkan dan kepada yang belum, marilah subs ye.

Sebelum hujung tahun 2021 ni, harap-harap dapat 10k subscribers ke 100k subscribers untuk channel ni, alhamdulillah aameen sempena Ramadhan yang mulia ni hehe. 

Makbul doa dan harap-harapnya apa yang saya share dalam blog dan youtube ni jadi asbab menambah pahala berterusan tak kira berada dalam ranking berapa. Saya tak minta banyak, doakan semua urusan saya dan keluarga dipemudahkan.

Sharing is caring dan selamat berpuasa semua.
Jom-jom subscribe Cikguzim Channel di sini ye.

Oh ya, saya ada 1 lagi channel baru yang berfokuskan pendidikan sahaja iaitu Cikgu Azim, subs juga ye 😘


Catat Ulasan

2 Ulasan