Aku dan kasut Nike Pegasus 32

Di sini saya nak kongsi sedikit  pengalaman dan perubahan yang saya alami selepas betul-betul menceburi bidang larian dalam masa lebih 4 tahun ni sebab sudah bertekad nak berubah nak sihat dan maintain berat badan.

"Every running shoe tells story". Terbaca ayat ni dalam status seorang rakan di medsos. Bila terbaca ayat ni macam ada betulnya jugak. 

Bila pakai kasut larian yang betul-betul padan dengan kaki ni buat rasa syok pulak kaki layan nak berlari.

Saya bukan orang sukan. Dari zaman sekolah dan uni cuma join sukan biasa2 je. Bila masuk zaman universiti kat UIAM aktiviti sukan yang saya join biasanya gym dan joging pusing padang 2-3 pusingan dah cukup.

So disebabkan saya bukan ahlul sukan, bila nak bersenam tu tak memilih sangat kelengkapan sukan. Pakai yang biasa-biasa tak berjenama asal boleh pakai sudah.

Pada tahun 2016 baru teringin nak beli kasut berjenama. Pergi survey sana sini jenama Asics, Adidas, Nike. Semuanya bagus-bagus tak tahu nak pilih mana satu dan saya pilih untuk beli Nike Pegasus 32 sebab pada kasut tu ada tulis kategori 'fast'. Kasut keluaran 2015.

Pos ni ditulis sebab gambar keluar kat memori FB tentang 1st larian 10km yang saya join pada 2017. 

Bila saya cek google memang bagus kasut Nike Pegasus ni sesuai untuk lari jarak dekat dan sederhana. Bila pakai memang rasa sedap betul tapaknya boleh buat tertagih nak berlari walaupun bahagian tepi rasa sempit mula-mula. Dah lama sikit rasa okay.

Dengan berat badan sekitar 86-89kg awal tahun 2016, dapat dikurangkan jadi 80kg beberapa bulan lepas tu dan awal 2017 berat turun sekitar 74-76kg. Slow dan steady je turun sampai sekarang berat dalam 72-74kg untuk bmi normal. Makan pun macam biasa je tanpa skip nasi dan tak skip waktu makan pun.

Masa berat 86-89kg badan selalu terasa letih, lesu, nak buat sesuatu rasa berat malas je badan ni, balik kerja mesti akan mudah tertidur letih. Alhamdulillah dalam masa 4 tahun ni saya dah berlari sehingga lebih 350km (kot?) dengan kasut ni. Berat maintain 72-74kg sejak 2017 sampai hari ini 12 Oktober 2020.

Saya pun invest beli jam fitness (amazfit bib) pada 2018 untuk kira jarak larian senang sikit tak perlu berlari bawa handphone. Baru syok dapat kira dan rekod larian 1km, 2km, 5km dan 10km. Rasa puas hati dapat rekod setiap larian ni.

Kasut ni dah di pencenkan pun sebab dah cukup masa, sekarang ni dah keluar Nike Pegasus 37 dan sekarang saya guna Nike Pegasus 35. Nanti dah turun harga sikit nak cari model Nike Pegasus 38 terus, tahun 2021 nanti keluar la tu. Harga Nike Pegasus 38 nanti sekitar rm400 lebih, lepas setahun mesti turun harganya. 

Kasut Nike Pegasus 35. Kumulatif larian sejak beli tahun lepas hingga kini sudah 210km jarak larian.

Sekian secebis perkongsian dari pengalaman untuk hidup sihat. Alaah cerita pasal kasut je kan bukannya apa pun sekadar mengisi hari Isnin pagi...

Keep calm and and just running. Misi meningkatkan stamina dan performance 2021!

Dan itulah, kalau kita suka berjoging, berlari ataupun hiking pastikan invest pada kasut yang berjenama dan sesuai dengan kaki untuk elak injury dan tingkatkan performance.

Kalau la Nike terbaca post ni dan dapat sponsor alangkah syioknya hahahaha

Masih confuse sebutan sebenar Nike samada disebut 'naiki', 'nik' atau 'naik'..

Catat Ulasan

12 Ulasan

  1. Duta Nike ke cikgu? Hehehe... syokla dpt maintain je aktiviti sihat mcm ni.. ye la badan nk pakai lama kan

    BalasPadam
  2. Pemilihan kasut bersesuaian dengan aktiviti sangat penting.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu untuk elak kesan sampingan di kemudian hari 👍

      Padam
  3. betul tu, nak berlari dan buat senaman even pusing-pusing taman pun nak kasut yang selesa jugak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul, bila selesa dgn kasut yg pertama rasa tak tengok sgt jenama lain 😅

      Padam
  4. Balasan
    1. Kita jaga kasut, kasut jaga tuannya balik 😁

      Padam
  5. Betul2 memberi inspirasi post CikguZim ni

    BalasPadam
  6. patutlah cikgu nampak cun...konsisten berjoging..

    semoga cikgu terus sihat dan aktig berjoging

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih...sama2 lah kita..Semoga konsisten 🤲

      Padam