Awas bila bagi anak kecil suka tonton di Youtube, guna cara ini

Musuh Anak-Anak Yang Kita Wajib Tahu!

Anak asyik nak tengok telefon, puncanya dari kita juga yang memang tak lekang dari telefon betul tak? Takkan kita tak bagi langsung anak tengok telefon sedangkan kita pun buat perkara sama, tapi perlu dalam kawalan dan tidak berlebihan.

Baca perkongsian dari saudara Taufiq ini untuk setting yang betul pada telefon supaya anak-anak tidak melihat perkara yang tidak sepatutnya dalam Youtube dan Google....

Kejadian baru-baru ni betul-betul buat saya tersentak! Tengah-tengah malam anak saya yang berumur 3 tahun bangun dan pergi bukak handphone saya!

Rupa-rupanya dia bukak Youtube tapi lebih memeranjatkan saya bila yang keluar adalah kartun separa lucah / soft porn dengan watak Frozen di dalamnya!



Rupanya Youtube ni tak la seselamat yang kebanyakan ibubapa sangkakan. Kalau tak percaya cuba korang taip perkataan Frozen di Youtube dan korang boleh tengok sendiri betapa tak selamatnya Youtube untuk anak-anak kita!

Jadi nasihat saya, delete Youtube sekarang dan gantikan dengan Youtube Kids kalau memang anak-anak korang perlu sangat nak tengok Youtube kan. Cuma sebaiknya kurangkan la. Sekali anak-anak dah ketagih gadjet memang susah nak buang dah sebab otaknya dah terikat dengan dopamine ataupun 'hormon gembira' yang memenuhi otak si dia bila tengah main gadjet.


Google pun lagi la tak selamat. Mana tahu ada anak kita nak buat assignment sekolah ke kan dan terpaksa guna internet untuk siapkan assignment tu. Ganti je Google tu dengan Kiddle. Saya dah cuba taip perkataan-perkataan tak elok. InsyaAllah memang tak keluar langsung. Filter Kiddle ni memang terbaik!


PS: Tolong sebarkan benda ni kat keluarga & kawan-kawan yang lain jugak. Semoga anak-anak mereka juga terselamat daripada fitnah teknologi akhir zaman tanpa sempadan ni.

Kredit & Perkongsian dari : Taufiq Razif

Catat Ulasan

7 Ulasan

  1. terima kasih atas info. memang anak2 sekarang ni dibekalkan phone sebab pagi petang ada kerja sekolah online. kalau nak harapkan kita balik kerja baru anak-anak buat memang sampai tengah malamlah tak siap2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama2..phone skrg 1 keperluan..mmg kena pantau dan limitkan penggunaan bila perlu saja

      Padam
  2. Terima kasih perkongsian.Moga ibu bapa sedar akan hal ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ibu bapa perlu juga sentiasa update dgn software terkini, byk yg dpt digunakan utk kawal pnggunaan fon

      Padam
  3. Terima Kasih atas perkongsian info.. Sememangnya anak-anak perlu kan pemantauan

    BalasPadam
  4. Anak buah saya..bila tukar tubekids tu..menangis2 dia 🤷‍♀🤷‍♀

    BalasPadam
  5. dah install utk anak :)

    BalasPadam