Zikir dan cara tidurkan bayi

Minggu ke berapa PKP tak ingat dah sebab lama sangat 8 kot. Isteri pula kali ni dah mula masuk kerja. Tinggal saya sorang dengan anak-anak. Sekolah belum buka lagi. So kena ambil alih tugas untuk jaga si kecik ni. 

Bukan senang nak dodoi kan baby Abdul Mateen 5 bulan ni sebab dah biasa di dodoikan maknya, nak dodoi sambil hisap botol susu ni kena ada caranya sampai tertidur antara caranya adalah dengan baca zikir. InsyaAllah tidur dengan nyenyak.

Bila anak yang sering diperdengarkan bacaan zikir tidur ni akan terhafal secara tak langsung. Subhanallah, sambil mengalunkan zikir tidurkan bayi, kita turut mendapat pahala. Perkongsian diambil dari fb share.

Zikir Tidurkan Bayi

Abdul Mateen bin Abdul Azim anak ke-2 saya.

Lirik Zikir Tidurkan Anak

La Ilaha illallah
La Ilaha illallah
La Ilaha illallah

Muhammadur rasulullah

Ya zaljalali wal ikram
Ya zaljalali wal ikram
Ya zaljalali wal ikram
Amitna 'ala dinil islam
(ulang semula dari atas)

Zikir tidurkan anak sering dipasang ketika anak hendak tidur hingga anak terlena. Bila kita sering amalkan maka akan jadi kebiasaan, pasang dari telefon pun ok tapi jauhlah sikit dari bayi sebab ada gelombang radiasi kan.


Apa macam bila dah dapat susu? Dah rady nak tidur la tu

Maksud zikirnya "Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad S.A.W pesuruh Allah"
Maksud dan pengertian Ya zaljalali wal ikram Amitna 'ala dinil islam

“Wahai Tuhan yang mempunyai sifat Keagungan dan sifat Pemurah, matikanlah kami dalam agama Islam”

Moga perkongsian lirik zikir tidurkan anak memberi manfaat buat semua. Boleh download zikir ni di YouTube atau mp3 dan letak dalam handphone. Senang nak buka zikir ni setiap kali anak nak tidur.

Cara Tidurkan Bayi

Antara caranya, belajar mengenal pasti tanda-tanda yang menunjukkan dia sudah letih.

Lihat tanda-tanda yang menunjukkan bayi sudah mengantuk. Adakah dia menggosok matanya, menarik telinganya atau menunjukkan lingkaran hitam di bawah matanya?

Ajar beza siang dan malam. Sesetengah bayi suka berjaga pada waktu malam dan kadangkala bayi akan berjaga apabila kita baru sahaja lena. Hari-hari pertama selepas kelahiran, kita tidak akan dapat menangani ini. 

Tetapi apabila bayi dah berusia kira-kira dua minggu, kita sudah boleh ajar membezakan malam daripada siang. 

Bila dia giat dan berjaga pada waktu siang, bermainlah dengannya sekerap mungkin, pastikan rumah dan bilik cerah dan terang, dan jangan risau mengenai kebisingan biasa seperti telefon, TV atau mesin basuh. Hmmm si kakak memang suka buat bising dengan mainan dia, tak mengapa jangan bising sangat.

Jika dia suka tidur semasa sedang menyusu, kejutkan dia. Pada waktu malam, saya kurangkan bermain dengan baby. 

Selalu pastikan cahaya dalam rumah dan bunyi-bunyi bising di tahap minima, tak terlalu banyak bercakap dengannya. 

Alhamdulillah baby Mateen ni tidur nyenyak je sepanjang malam sampai ke pagi tak pernah meragam sejak lahir lagi, beza sikit dengan kakaknya dulu.

Tidak lama lagi dia akan tahu bahawa waktu malam ialah waktu untuk tidur. Berikan dia peluang untuk tidur dengan sendiri (jangan asik nak dukung je) 

Apabila dia berusia enam hingga lapan minggu, boleh cuba memberi peluang kepada bayi untuk tidur dengan sendiri. Biasa dah saya latihnya tidur sendiri dengan tepuk-tepuk bontot dia.

Alhamdulillah cara diatas sampai usia 5 bulan ni berkesan untuk tidurkan bayi Mateen ni tanpa banyak ragam. Jangan lupa baca doa yang baik-baik ketika bayi baru nak tidur dan hembuskan ke ubun-ubunnya supaya apa yang didoakan meresap dalam jiwanya.


Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. perkongsian yang bermanfaat walaupun lambat lagi saya untuk merasai pengalaman ni hehe

    BalasPadam
  2. Tq Cikgu untuk perkongsian ini. Zikir dan solawat sangat bagus untuk perkembangan baby. Semoga Abdul Mateen bin Abdul Azim membesar sihat sempurna jadi anak soleh. Aamin Ya Mujib.

    BalasPadam