Jom cek tekanan darah

Assalamualaikum salam Ramadhan. Dah cek tekanan darah ke belum, jom cek tekanan darah. Waktu pagi dan perut kosong antara waktu yang tepat nak cek tekanan darah. Tapi kalau bulan puasa, boleh cek waktu sebelum berbuka sebab waktu tu memang perut sedang kosong dan boleh beri jawapan tepat tentang tekanan darah kita.


Alhamdulillah cek sebelum berbuka semalam cek 2 kali tekanan darah ok bawah tahap  pre hipertensi. Bacaan ni konsisten sejak beberapa tahun dah sejak saya mengamalkan makanan seimbang, senaman dan larian konsisten. 

Waktu pertengahan umur 20an dulu tekanan darah pernah cecah lebih 140 akibat amalan hidup kurang sihat makan cekedis dan tak bersenam. Sekarang dah 30an, kena ubah cara hidup! Ada kawan dah kena makan ubat darah tinggi waktu umur 25 tahun pun ada jugak. Doktor kata sekali dah makan ubat darah tinggi, susah untuk stop makan jika tak makan ubat, boleh kena strok. Takutnya, darah tinggi ni antara pembunuh senyap yang boleh bawa kepada komplikasi penyakit lain.

Carta tekanan darah tinggi. Pastikan tekanan darah yang baik adalah bawah 120. Sumber google.

Selalu lah cek tekanan darah, jaga makan dan bersenam selalu. Tak yah fikir serius2 sangat laaa hehe. Ni antara makanan yang boleh bantu badan turunkan tekanan darah :

Pisang
Yogurt rendah lemak
Kacang-kacangan seperti kacang almond
Minyak zaitun
Ikan
Rempah-ratus
Sayur-sayuran hijau
Bawang putih
Ulam-ulaman

Senarai atas ni adalah makanan yang mudah kita jumpa dalam kehidupan harian kita, sebenarnya banyak makanan lain lagi. 

Antara amalan untuk turunkan tekanan darah tinggi :

Bersenam
Jangan tidur lewat malam, tidur lebih 5 jam
Tidur sekejap tengahari (qailullah)
Jangan marah2, happy2 je
Senyum sokmo

Ni antara amalan turunkan tekanan darah tinggi yang boleh diamalkan dalam kehidupan harian. Moga bermanfaat.




Jom cek tekanan darah Jom cek tekanan darah Reviewed by cikguzim on 13.5.20 Rating: 5

5 ulasan:

  1. Alhamdulillah :) Sekarang ramai yang muda-muda dah ada penyakit kronik. Seriau tgk

    BalasPadam
  2. Info yang bagus ni cikgu. Hehehe. Nnti boleh pegi check dkat hospital... :) Kesihatan tu amat berharga. Siapa lagi yg kna jaga, klau bukan kita sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Btul tu, sy cek sndri kt rumah je,alat semua skrg mudah dan murah didapati

      Padam
  3. Alhamdulillah
    Cantik bacaannya

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.