Persembahan konsep bunuh diri Aina dalam AJL34 keterlaluan dan melampau

Copypaste dari Public Health Malaysia

Persembahan Konsep Bunuh Diri Keterlaluan & Melanggar Peraturan 

Sangat mengejutkan. Apakah sudah tiada idea kreatif lain sehingga mendesak untuk melakukan persembahan yang berkonsepkan bunuh diri di pentas AJL tahun ini? Stesyen tv dan produksi sepatutnya sudah sedia maklum dengan larangan adegan sedemikian di media. 

Dalam persembahan tersebut, penyanyi tersebut yang berpakaian serba putih telah menikam dadanya sehinga darah membuak buak keluar membasahi pakaiannya. Skrin latar mempamerkan darah pekat yang mengalir. 

Ternyata persembahan seperti ini memberi mesej yang SALAH kepada audience mengenai kekesalan kekecewaan dalam percintaan sehingga perlu menamatkan riwayat dengan menikam dada. 

Persembahan seperti ini jelas telah melanggar Guidelines For Media Reporting on Suicide yang melarang sebarang bentuk adengan membunuh diri dengan menunjukkan cara dan kaedah untuk menamatkan riwayat.

Bagi individu yang memiliki masalah mental, adengan seperti ini boleh menyebabkan TRIGGER yang boleh menggangu pemikiran dan mungkin mendorong mereka untuk menamatkan riwayat. 

Bagi memastikan perkara seperti ini TIDAK BERULANG kami ingin memohon masyarakat untuk membantu untuk membuat perlaporan kepada Communications and Multimedia Content Forum of Malaysia (CMCF).

http://cmcf.my/online-form-tv-radio-programmes

Cc 
Malaysian Mental Care Association
@MIASA
LAMAN MINDA
Medical Mythbusters Malaysia

Cikguzim : Eh masih wujud rupanya AJL ni, memang dah tak pernah tengok. Terbaca dalam fb je. Lagu zaman sekarang ni, alahai bosannya dengar......

Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. melampau..unconcious mind manusia akan tersalah faham ttg isu ni. allahuakbar. x tengok malam tadi.

    BalasPadam
  2. Astagfirullah..tak perlulah ada adegen macam tu di pentas kan cikgu..seram nampak..saya xa sempat tengok..

    BalasPadam
  3. saya sempat tengok awal je persembahan ni, masa tu fikir apa lah pesen macam hantu dok pakai putih gitu... nyanyian pun tak berapa kenal lagunya itu lepak kt bilik... nampak yang merah-merah ini pun masa kt ig... patutla ramai yang komplen... memang tak sesuai lah konsep macamni...

    BalasPadam
  4. tak tengok pun ajl. buka fb baru tahu. huhu

    BalasPadam
  5. mama sampai skrg tak tgk lagi sebab takut la plak

    BalasPadam