Hukum lelaki pakai gelang

Ada ke suami/abang/ayah/adik lelaki/rakan lelaki yang pakai gelang macam ni? Kalau ada, tanggal dan tinggalkanlah ia. Tak bermanfaat...


Bahawa Rasulullah s.a.w telah melihat pergelangan tangan seorang lelaki yang memakai gelang yang diperbuat daripada tembaga, maka baginda bertanya kepada lelaki tersebut:

”Apakah bendanya ini?"

Lelaki itu berkata: ”Ia adalah gelang perubatan”.

Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya benda itu tidak memberi apa-apa (faedah walaupun untuk tujuan perubatan), buangkan benda itu daripada diri anda, jika sekiranya anda mati dan benda itu ada pada diri anda, maka anda tidak akan berjaya (selamat) untuk selama-lamanya." (Sahih riwayat Imam Ahmad).
Hukum lelaki pakai gelang Hukum lelaki pakai gelang Reviewed by cikguzim on 13.12.19 Rating: 5

11 ulasan:

  1. Kalau emas dan sutera memang jelas haramnya..tapi yang gelang biasa ni PC baru tahu pun tak boleh rupanya.Terima kasih perkongsian ya Cikgu.

    BalasPadam
  2. mujurlah suami memang tak suka pakai gelang atau apa juga perhiasa, even jam tangan pun dia tak suka pakai ini kan pula gelang hehehe...

    saya pun tak berapa geram tengok lelaki memakai gelang... tak berapa berkenan di mata

    BalasPadam
  3. pelik kekdg tengok org lelaki pakai rantai tangan yg besar ibu jari kat tangan...dah nampak mcm gangster pun ada..

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam kenal dari www.iamfuzy.com. Sy pun dah follow cikgu di IG dan kat sini

      Padam
    2. Salamm kenal..tq kak..dh follow akak juga

      Padam
  4. dulu pernah terjebak tapi bukan gelang,rantai pakai dekat leher,mujur cepat sedar =)

    BalasPadam
  5. Harap yang pakai tu faham-faham kan lah dan hadam.

    BalasPadam
  6. harap orang lelaki takdalah nak ikut trend sangat :(

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.