Angin kuat petanda tak jadi banjir besar?

Ini petua atau hint yang diajar oleh arwah ayah saya dulu-dulu. Dia kata kalau dah masuk musim tengkujuh dan dalam masa sama ada berlaku angin kuat dan kencang maknanya dalam musim tu takkan jadi banjir besar, banjir beshe2 je.

Langit mendung disusuli angin kencang dan hujan renyai petang ni...

Ayah kata itu cuma hint orang zaman dulu kala. Tapi tak la selalu tepat tapi memang betul saya tengok tiap tahun kalau angin kuat dalam musim tengkujuh tu tak jadi banjir besar macam tahun 2014 di Temerloh ni.

Kenangan banjir besar di Temerloh 2014. 



Kesan selepas banjir besar surut. Signboard dah tukar baru tapi parutnya masih ada

Orang zaman dulu memang hebat dan banyak petua. Moga tahun ni dijauhkan dari banjir besor lagi...amiin.
Angin kuat petanda tak jadi banjir besar? Angin kuat petanda tak jadi banjir besar? Reviewed by cikguzim on 10.12.19 Rating: 5

5 ulasan:

  1. pernah juga dengar camtu, ada logic nya. angin kuat awan hitam berarak laju, tak sempat nak bertahan kat satu2 tempat lama-haha teori saya lah. tempat saya skrg pun musim hujan, just kat town alhamdulilah takda lagi kes banjir tho bandar tepi pantai

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy rasa pn mcm tu..angin kuat tolak awan..pndai org dlu2 fkir scra lojik

      Padam
  2. teringat masa banjir 2014 ada kawan opis yang terkandas kat kampung tak boleh balik sebab rumah kene banjir, masa tu cuti sekolah kan.... ramai kawan yang balik ke pantai timur terkesan, masa tu juga baru ada cuti peristiwa sebab banjir

    BalasPadam
  3. fikiran orang tua-tua dulu kan, ada logiknya juga

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.