Perlu ke kongsi keputusan peperiksaan anak di media sosial? Petanda riak?

Share status seorang sahabat di FB...

Upsr 2019 dah diumunkan keputusannya, ramai yang mendapat keputusan cemerlang. Tapi....


Kesian ibubapa yang diperli sebab tunjuk keputusan cemerlang anak-anak. Dituduh riak dan bangga diri, diberi "nasihat" supaya jangan show off. 

Sebenarnya samada sembunyikan keputusan cemerlang anak atau zahirkan kegembiraan di media sosial, dua-dua tak ada masalah. Kalau timbul juga masalah, itu sebenarnya masalah hati orang yang yang menerima berita tersebut. 

Hati adalah tanggungjawab masing-masing. Kita semua kena didik hati supaya sentiasa menerima ketentuan dari Allah dan selalu bersyukur, jangan ada hasad dan iri hati. 

Allah berfirman:

(وَلَا تَقۡفُ مَا لَیۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌۚ إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ كُلُّ أُو۟لَـٰۤىِٕكَ كَانَ عَنۡهُ مَسۡـُٔولࣰا)
[Surah Al-Isra': 36]

"Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya. Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan dipertanggungjawabkan"

Jom sama-sama kita berasa gembira bila dengar anak orang lain dapat keputusan cemerlang. Barulah senang nak hidup ceria dan bahagia.

Sumber : FB Mohd Yazid

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Ada orang lapang dada dan fikiran dengan perkongsian orang lain.Ada orang tidak suka juga.Ada orang tunjuk apa sahaja di media sosial memang sekadar membayangkan rasa gembira dan bahagia,,ada orang mahu menunjuk apatah lagi posting nya berulang kali(risau jatuh riak)..sebenarnya hati kita ni..niat apa pun..cuma Allah swt yang tahu..

    BalasPadam
  2. Anak sy x dpt A pun dlm upsr tp sy bersyukur sbb dia dah mencuba yg terbaik.

    BalasPadam
  3. Kalau kita berfikiran positif, kita jadikan perkongsian keputusan yang cemerlang itu sebagai motivasi tetapi kalau kita berfikiran negatif, kita akan menganggap mereka cuba untuk riak. Ibu bapa mana yang tidak gembira apabila anak mendapat keputusan yang cemerlang. Mungkin perasaan excited dan gembira tu membuatkan mereka rasa ingin berkongsi di media sosial. Setakat post satu gambar je takkan nak tuduh mereka riak lainlah kalau hari-hari post benda yang sama.

    BalasPadam