Buat nasi goreng guna nasi sejuk sebabkan keracunan

Nasi goreng boleh sebabkan keracunan makanan.

Ramai tak tahu yang kita mungkin boleh mendapat keracunan makanan daripada nasi goreng. Jangan tak caya pulak ye.

Huh sedapnya gambar nasi goreng cina. Sumber gambar Google

Tapi ia bukan dari hidangan nasi goreng berkenaan, TETAPI disebabkan oleh cara nasi tersebut disimpan sebelum digoreng. Yang ni yang perlu ditekankan.

Beras yang belum dimasak boleh mengandungi spora bakteria Bacillus cereus yang boleh menyebabkan keracunan makanan dan spora ini boleh survive dalam nasi yang telah dimasak juga.

Eh camna pulak tu?

Jika nasi yang telah dimasak ditinggalkan pada suhu bilik lebih daripada 4 jam, spora dalam nasi tersebut mula aktif semula dan menyebabkan pembiakan bakteria Bacillus cereus sehingga menghasilkan toksin yang beracun.

Anda mungkin ada pertanyaan bagaimana, spora boleh aktif balik dalam nasi yang telah dimasak. Ini disebabkan oleh nasi yang ditinggalkan pada suhu bilik pada jangka masa yang lama iaitu lebih daripada 4 jam, akan menyediakan satu persekitaraan yang selesa untuk spora ini aktif semula. Contohnya suhu, kelembapan, pengudaraan dan nutrisi untuk spora berkenaan aktif balik.

Biasanya nasi yang dah rosak, akan kelihatan berlendir, bertali dan berbau. Jika anda terjumpa nasi seperti ini elakkanya daripada dimakan dan buang je. Nak buat nasi goreng pun memang tak boleh tau.

So apa tips simpan nasi supaya tak basi?

Nasi yang telah dimasak kalau tak abis dimakan, boleh terus disimpan dalam bekas yang bertutup di peti sejuk tidak lebih dari tempoh 24 jam.

Untuk sediakan nasi goreng, pastikan pemanasan nasi tersebut adalah sekata seluruhnya. Ingat ya. Kalau nasi goreng tak habis, boleh di panaskan sekali sahaja tau !

Belajar sesuatu hari ni? Jom sama-sama kita kongsikan.

Senyum..  ;)

Kredit: Bahagian Keselamatan Dan Kualiti Makanan, JKWPKL&P

Catat Ulasan

7 Ulasan

  1. Alhamdulillah.Tambah sedikit ilmu hari ini.Terima kasih Cikgu.

    BalasPadam
  2. Ilmu baru di pagi ahad. THanks berkongsi

    BalasPadam
  3. alamak, sy la tu yg suka buat nasi goreng guna nasi sejuk

    BalasPadam
  4. Ohh baru tahu. Terima kasih untuk ilmu ni.

    BalasPadam
  5. Nasi goreng boleh sebabkan keracunan makanan....harus hati2 juga kalau mau beli nasi goreng, bahannya harus benar2 yang fresh

    BalasPadam