Maksud barang gred, copy ori dan 1:1?



Assalamualaikum info menarik ni. Terutama bagi yang suka shopping online di lazada dan shoppe. Barang di sana memang murah dari harga sebenar tapi ori atau fake? Sebab harga ada yang jauh lagi murah dari original.

Ramai yang keliru atau tertanya apa itu gred AA dan 1:1 @ copy ori tu?  So harini nak explain dekat sini supaya senang faham dan tidak tertipu dengan seller. 


Gred A = Gred paling low dan paling murah. Barang dari gred ni di Copy dari design original hanya dalam 10% shj. Kadang2 ada yg tak nampak mcm design yang ditiru dari ori langsung. Kebiasaannya gred ni dari kilang2 Thailand, China pun ada tapi jarang2. Harga market biasa barang gred ni dari rm10-rm50 bergantung pada barang. 

Gred AA = Gred ok la. Yang cust ramai mampu milik dari segi harga dan design yg ok. Barang dari gred ni di Copy dari design original hanya dalam 40% shj. Biasa market harga tak lebih rm100 dari gred ni bergantung pada brg.

Gred 3A = Gred pertengahan. Gred yang biasa paling ramai seller jual dari apa2 brg pun. Gred yang cantik dah. Barang dari gred ni di Copy dari design original dalam 70%. Harga market biasanya  tak lebih rm150 bergantung pada jenis barang. Ada jgk barang yang sampai rm200.

Gred 5A = Gred Yang stakat ni Jarang2 seller jual. Sbb beza brg dan harga sikit je dari gred 1:1. Barang dari gred ni diCopy dari design original dalam 85%. Biasanya brg dari gred ni mmg dah copy sebijik mcm ori, tp disebabkan ade yang tak cukup syarat jadi diletakkan dalam gred ini. 

Contoh brg dah copy sebijik satu persatu design mcm ori tp kotak pula tak sama mcm ori. Ataupon tag plak tak sama mcm ori. Tu je la beza dari yang copy 1:1. Mesti ada yang tak sama walau sikit. Harga biasanya lebih kurang sama dengan gred 1:1. Mungkin murah sikit. 

Baca macam mana nak jana duit lebat dengan menjual di shopee :



Gred 1:1 atau copy ori = Gred paling mahal. Gred yang sama sebijik mcm ori dari segi design Dari A-Z. Ape yang bila beli kat butik dapat, so yang beli dengan gred 1:1 ni pun anda mungkin dapat sekali. Kotak, tag, kad dan lain2. Sampaikan material pun ade jgk sama. 

Senang kata tak de cacat cela lah selagi org tu tak teropong barang anda dengan mikroskop. Harga tak tentu bergantung pada jenis barang.

Contoh ada 1 jenis jam berjenama yang kita pernah jumpa gred 1:1 ni sampai harganya rm2 ribu ringgit Jam Hublot, kalau yang ori jam tu adalah kira-kira rm200 ribu.

Jadi mana yang anda mampu? Atau yang ori? Hehe. Tepuk dada tanya poket. 

Ps~ harga mengikut jenis barang. Cuma perbezaan harga boleh dilihat kat situ. Tp copy tetap copy, Ori tetap ori. Nak sama 100% kau beli la yang ori.

Baca cara jadi seller shopee : 



Kalau anda beli di shopee atau lazada anda boleh tanya dulu pada seller, klik pada butang chat dan tanyalah mereka samada ori atau copy ori, kebanyakan seller di sana memang jujur dan responsive.

Sumber : Sumber di edit dari Blog najihahisham

Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. thanks info, baru tahu perbezaan nya

    BalasPadam
  2. terima kasih cikgu atas perkongsian =)

    BalasPadam
  3. terima kasih untuk perkongsian ni cikgu, kadang memang tak paham dengan istilah nya. Tapi kalau saya, dari beli yg copy lebih baik beli barang yang ori tapi kita mampu, tak perlu lah beli yang harga ribu-ribu atau ratus ribu kalau tak mampu, dah kalau kerja kerani tapi nak pakai handbeg harga 5 ribu orang pun mesti ingat ko beli yang copy... tapi itulah, bagi saya berpada-pada

    BalasPadam
  4. Silap2 dalam shopee / lazada pun, seller claim original dan jual hanya beberapa ratus ringgit dari ori. Tapi ia sebenarnya copy ori 1.1. Yang penting, kena check serial number dalam laman web product. Itupun kalau diberi no siri. Kalau gagal check, maka fakelah jawabnya.

    BalasPadam
  5. Tq cikguzim.. sgt ringkas dan jelas.. Nak Tanya la.. kalau Nak beli yg 1:1 dimana ye

    BalasPadam