Bahaya ubat selsema kepada kanak-kanak

BAHAYA UBAT SELSEMA PADA KANAK-KANAK

Jika setakat sedikit selsema pada anak-anak saya yang berusia antara 5-7 tahun, tanpa demam atau batuk, saya tidak terlalu risau. Ini kerana tubuh mereka sedang menguatkan sistem daya tahan tubuh.


Kebanyakkan selsema pula disebabkan oleh jangkitan virus dan tidak perlu dibersihkan sebarang ubat. Selalunya selsema akan baik sendiri, kecuali di saat tubuh anak menjadi lemah dan demam yang tinggi. Mereka memerlukan rawatan dari doktor.

Bagi kanak-kanak berusia tiga tahun ke bawah, penggunaan ubat selsema adalah sesuatu yang berbahaya.

Ini kerana ubat selsema terutamanya CHLORPHENIRAMINE boleh menyebabkan kanak-kanak mengantuk dan tidur. Yang lebih berbahaya mereka tidak dapat bernafas dengan baik dan boleh menyebabkan mereka berhenti bernafas.

Banyak kes di mana kanak-kanak yang berusia tiga tahun ke bawah dibawa ke Jabatan Kecemasan akibat pemberian ubat selsema terutama jika diberi dos berlebihan atau terlalu kerap.

Bayi atau kanak-kanak yang dibawa selalu tidak bermaya, muka dan tangan berwarna kebiru-biruan kerana tidak bernafas dengan baik.

Nasihat saya agar berhati-hati jika diberkan ubat ini. Jika atas nasihat doktor, dapatkan penjelasan yang secukupnya.

Sumber : Dr Zubaidi

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. masa aiyan baby dulu, kalau dia selsema sya akan mandikan dia dengan campuran air lemon, bila malam sya suka sapu vicks kt dada dia dan tapak kaki... selalunya cpt elok...

    BalasPadam
  2. baru tahu budak bawah 3 tahun tak elok diberi ubat selsema macam orang dewasa...better pergi klinik aje dulu kan minta nasihat doktor untuk elak perkara buruk terjadi

    BalasPadam