Amalan selepas Subuh yang akan membuat kita bahagia

1 jam selepas subuh menentukan bagaimana hala tuju hidup kita. 


Jadi, apakah yang perlu kita buat 1 jam selepas subuh?

1. Jangan tidur lepas subuh. Ia menutup banyak pintu rezeki malah akan membuatkan tubuh jadi lemah. Kalau terlalu penat, tunggu waktu syuruk jam 7.00 pagi ke atas. Dan selepas itu rehatlah tak mengapa.



2. Biasakan untuk mandi dan bersihkan diri. Mandi sebelum dan selepas subuh akan membantu sistem badan menjadi segar dan sihat. Juga membuatkan wajah menjadi awet muda. Cubalah!

3. Sarapan. Makan sikit diwaktu pagi membuatkan sistem penghadaman akan berfungsi dengan baik. Ambil sepotong roti pun takpe. Segelas susu dan kopi pun baik. Janji makan atau minum sikit.

4. Ini yang terpenting. Baca Al Quran. Zikir. Selawat. Nak buat atau nak baca atau nak pasang sahaja di Youtube pun tak mengapa. Asalkan kita niat untuk memberi makan buat hati. Hati akan jadi kuat dan tidak akan lemah.

1 jam kita buat semua ini, insyaAllah hidup akan bermakna.

Dan kita mampu melangkah lebih jauh dan bertenaga.

Sumber : Abu Hurairah Asifa

Antara amalan orang zaman dulu macam ibu ayah dan datuk nenek cikguzim tak pernah tidur lepas subuh, terus buat aktiviti. Itu antara amalan sihat yang dapat mencergaskan diri dan umur panjang serta awet muda.

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. ALHAMDULILLAH AMALAN TERBAIK

    BalasPadam
  2. ALhamdulillah terbaik,salam kenal follower #52

    BalasPadam
  3. selalunya time subuh tu mmg tgh siap2 nk pergi kerja, msk waktu je solat dlm kul 6.20 akak dh gerak dr rumah ke pejabat, lps tu teman aiyan sarapan dlm kul 6.45 dlm kul 7 lbh antar dia ke sekolah dan akak masuk opis. Tak sempat nk tidur langsung...

    BalasPadam
  4. Alhamdulillah super nice sharing..
    lepas subuh waktu plg best tidur tp tak elok

    BalasPadam
  5. iyee betul tu, orang2 lama dulu jarang tido lepas subuh...

    BalasPadam