Nasib baik tak pernah makan lemang periuk kera - tandas kepada tupai?

Ada terbaca dalam Astro Awani tadi berkenaan lemang periuk kera. Dikatakan periuk kera ni sebenarnya tempat buang najis bagi tupai dan kelawar. Disiplin juga haiwan ni ya. 


Adui haritu cerita pasal pokok menangis rupanya air kencing serangga. Cukup-cukup lah dikencing. Yang ni pasal makanan yang dah biasa dihidang bila raya. Jom baca berita di bawah. Kredit to Awani:

DALAM pelbagai juadah pada musim perayaan Aidilfitri, hidangan lemang periuk kera antara yang menjadi bahan perbualan sejak beberapa tahun lalu.

Lemang periuk kera dikatakan lebih enak berbanding lemang buluh yang sudah menjadi kebiasaan dihidangkan

Juadah ini dimasak dalam kelongsong periuk kera atau nama saintifiknya Nepenthes Mirabilis dan sangat popular di negeri Pahang dan Johor.

Dan apa yang wajar diketahui juga, periuk kera  merupakan mangkuk tandas buat haiwan mamalia seperti kelawar dan juga tupai.

Perkara itu didedahkan oleh akaun Twitter rasmi @ZoologiMy yang menyifatkan menghidangkan lemang periuk kera di hari raya bukan pilihan yang bijak.




Satu kajian baru yang dilakukan oleh sekumpulan saintis dari Universiti Brunei Darussalam ( UBD) mendapati tumbuhan karnivor ini bertahan kerana kotoran daripada kelawar.

Periuk kera yang dikunjungi oleh kelawar mempunyai lebih banyak nitrogen di dalam daun mereka berbanding tumbuhan kawalan.

Memang tak pernah makan pun, nasib baik lah. Bila dah tau tentang fakta ni, ada berani nak cuba makan lemang periuk kera? 😅😂😂

Catat Ulasan

2 Ulasan