Cara halau semut dari makanan



Entri ni dibuat sebab saya memang pening kalau nak makan je ade semut sedang lalu sekor dua pada makanan. Kalau sekor dua takpe lah ni banyak. 

Mungkin ramai orang dah tahu cara ni terutama orang kampung yang banyak petua. Tapi seriuss saya baru tahu hehehe, dh 30an baru tahu cara senang nak halau semut dari makanan. Itu yang nak buat entri juga ni. 

Caranya adalah dengan letak saja makanan yang ada semut tu atas dapur! Maka akan larilah semut berbondong-bondong ketakutan. Mungkin sebab bau dapur saya tak pasti pula.  


Semalam letak sekejap keropok lekor atas meja terus banyak semut datang. Bila letak atas dapur, memang semut tadi akan lari. Hehe..

Jadi boleh cubalah lepas ni, sementara nak letak makanan tu untuk elak semut letak je atas dapur.

Ha ni 1 lagi, laptop. Laptop pun selalu dimasuki semut.

Kadang semut pun suka masuk. Tak tahu kenapa memang semut ada waktunya suka masuk dalam laptop. Mungkin ada kesan sisa makanan waktu kita guna laptop.

Bahaya kalau semut bersarang dalam laptop nanti laptop cepat panas bila guna. 

Boleh cuba letak laptop tadi atas dapur juga. Semut akan keluar dan kibas2 la semut tu. Cuma jangan buka api, naya nanti heheh.

Cara halau semut dari makanan Cara halau semut dari makanan Reviewed by cikguzim on 31.5.19 Rating: 5

1 ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.