Makin ramai orang muda sakit jantung

Zaman sekarang berbeza dengan dulu, orang zaman dulu kuat-kuat, jarang sakit, imuniti juga bagus. Terutama orang kampung. Berbeza dengan orang yang berkerjaya dan tinggal di bandar.

Sering kita dengar akhir-akhir ni orang muda sekitar umur 30an, 40an dan 20an pun ada meninggal tiba-tiba kerana kena serangan jantung. Ada yang pergi ketika tidur, ketika main bola, badminton, dll. 

Dengan kehidupan dan persekitaran yang semakin mencabar ni makin membuatkan manusia semakin pendek umur. Nauzubillah, moga umur kita semua panjang. 

Badan gemuk atau obese bukan lagi syarat kena serangan jantung usia muda. Ashraf Sinclair yang selalu bersenam dan fit kena serangan ketika usia muda, Faizal Yusof pelakon yang popular dengan drama Adamaya dulu meninggal ketika usia 33 tahun. Masih ingat pelakon Hani Mohsin? Kena serangan jantung ketika usianya 40 tahun. Semua mereka yang disebut ni antara orang yang dikenali dan berbadan kurus je.

Rakan se-universiti saya pun ada yang meninggal akibat serangan jantung ketika usia 20an. 

Penting untuk kita tahu tanda-tanda atau simptom awal sebelum berlakunya serangan jantung. Pemeriksaan awal menyelamatkan nyawa.

Tanda-Tanda Awal Masalah Jantung

Sakit yang berkenaan jantung merupakan pembunuh nombor satu negara. Maknanya kemungkinan untuk menghadapi masalah jantung amatlah tinggi. Elok kita kenal beberapa tanda-tanda yang mungkin memberikan indikasi bahawa kita ada masalah jantung.

1. Lidah atau gusi menjadi bengkak atau sakit - berkemungkinan jantung kita ada masalah seperti lemak berlebihan, Injap jantung lemah atau saluran koronari tersumbat.

2. Terasa kebas tangan kiri dan juga lengan - Jika sakitnya berpanjangan pada lengan tangan kiri ada kemungkinan anda akan diserang sakit jantung dalam masa terdekat. (Bagi perempuan sakit terasa pada kedua-dua belah tangan)

3. Lidah terasa tegang dan pendek.

4. Rasa seronok teruja atau rasa bimbang tiba-tiba tanpa sebab.

5. Rasa sakit pada dada (Ulu hati sedikit ke sebelah kiri) - biasanya terasa seperti dada sedang dihempap oleh benda berat.

6. Daripada sakit dada rasa sakit mula merebak pada tangan, lengan, tengkok, belakang, abdomen dan rahang

7. Rasa tidak selesa pada dada seperti dipam angin penuh, atau rasa pedih.

8. Batuk tiba-tiba dan berpanjangan atau terasa ada kahak dan sentiasa mahu berdehem.

9. Rasa kepala berpusing tidak seimbang.

10. Rasa keletihan sepanjang masa.

11. Rasa meloya dan tidak ada selera makan.

12. Degupan jantung tidak menentu.

13. Nafas terasa pendek.

14. Berpeluh dengan tiba-tiba walaupun sedang duduk rehat atas kerusi.

15. Membengkak pada bahagian seperti sendi-sendi di kaki atau abdomen.

16. Saat-saat paling hampir pada serangan jantung biasanya membawa kepada keletihan atau tidak maya yang teruk.

Kepantasan anda mendapatkan rawatan mampu menyelamatkan nyawa anda

Faktor Serangan Jantung Usia Muda

Kalau dah bukan sebab obese atau gemuk, punca utama bagi golongan muda kena serangan jantung adalah stress.

Ini adalah artikel dari Sinar Harian yang ditulis hasil dari rujukan dari Dr Zubaidi yang tidak asing lagi : 

Pakar kesihatan mendedahkan stres menjadi faktor utama golongan muda maut akibat serangan jantung.

Pengamal perubatan am, Dr Zubaidi Ahmad berkata, serangan sakit jantung bukan hanya dipengaruhi oleh faktor kesihatan seperti tekanan darah tinggi, diabetes dan obesiti, bahkan stres telah dibuktikan berdasarkan penemuan baharu oleh pakar perubatan.

“Stres itu menjadi penyebab masalah serangan sakit jantung dalam kalangan orang muda. Banyak penemuan baharu yang diterbitkan dalam jurnal. Kita tengok stres berlaku kepada kebanyakan orang. Stres ini akan menyebabkan jantung kita tidak berfungsi dengan normal.

“Sesetengah orang, dia ingat dia tiada stres tetapi kalau lihat degupan jantung, degupannya laju. Tak cukup tidur, asyik bermimpi, naik baran tetapi dia kata dia tiada stres. Stres ini sukar dikesan bukan seperti penyakit kronik yang lain.

“Stres dalam golongan orang muda ini saya percaya pertama keadaan pekerjaan, kewangan, hubungan sesama kawan dan masalah persekitaran. Masalah ini akan menjadi penyebab kepada stres dan bahaya. Cuma tidak ada orang yang rasa dia stres,”

Bahkan menurut Dr Zubaidi, beliau sendiri pernah berdepan dengan beberapa pesakit kronik yang disebabkan oleh stres.

“Contohnya saya berdepan kes seorang lelaki yang merupakan pengajar kecergasan di gimnasium. Disebabkan dia banyak bekerja, tak banyak rehat, dia sendiri mengaku dia kena strok.

“Begitu juga dengan selebriti dan pelakon. Mereka banyak terlibat dengan penggambaran. Tidak cukup tidur. Itu menyebabkan stres pada diri dia dan mungkin ditambah dengan stres sekeliling. Anak dan isteri terpaksa tinggal. Ini menyebabkan jantung dia mengalami masalah fungsi,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengapa golongan muda pada masa kini mudah berdepan risiko serangan jantung walaupun menjalani kehidupan yang sihat.

Mengulas lanjut Dr Zubaidi berkata, sekiranya stres dibiarkan tanpa diubati, dalam tempoh lima hingga 10 tahun, seseorang pesakit akan berdepan dengan kesannya.

“Stres ini juga mengambil masa. Bukan hari ini kita stres dapat serangan jantung. Sebenarnya mengambil masa yang sama dengan serangan jantung. Kita tidak tahu kita ada penyakit kronik. Kalau ikut kajian, stres dalam kalangan rakyat Malaysia sudah makin tinggi. Dalam 50 peratus.

“Sebab itu saya minta, selama ini kita hanya fokus kepada obesiti, tetapi kita juga harus fokus kepada stres sebab sekarang ini ramai orang dah stres. Kita stres di jalan raya. Itu tanda-tanda dia,” katanya.

Jom amalkan membaca doa menghilangkan stress. Moga stress ni sentiasa jauh dari diri dan keluarga kita.

Dalam pada itu katanya, stres juga mendatangkan seperti masalah mental, kemurungan dan boleh menyebabkan pesakit mempunyai keinginan untuk membunuh diri.

Nauzubillah min zalik. Moga artikel bermanfaat. 

Jauhi stress, kurangkan stress keluarga diri dan masyarakat bahagia. 

Dalam kalangan guru juga ramai yang stress dengan kerja perkeranian dan data yang makin bertambah disamping kerja hakiki mengajar.

Apapun pekerjaan dan jawatan kita, buat kerja elok-elok. Penat bekerja pada siang hari, waktu malam rehat dan tidurlah awal....

Selamat tahun baru.

Makin ramai orang muda sakit jantung Makin ramai orang muda sakit jantung Reviewed by cikguzim on 25.12.20 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.