Kenapa kadang kita rasa kepedasan ayam KFC spicy berlainan?

Perasan tak bila makan KFC lain kedai ada lain rasa ayamnya walaupun menu yang sama. Kalau makan yang spicy ada yang rasa cukup pedas, ada yang rasa kurang ada yang rasa lagi pedas.

Ada ayam yang rasa pedas kat kulit je. Ada yang pedasnya rasa meresap sampai ke isi even tulang pun bila dikunyah masih terasa rempahnya. Ini perkongsian pengalaman rakan yang pernah kerja di KFC sebenarnya.

Pedas berasap you...

Ayam spicy KFC yang sedap biasanya akan di'marinated' selama 15 minit dalam marinate tank. Kemudian dibungkus dan diperap semalaman dlm cold room. Biasanya dilakukan pada petang atau malam, mengikut keadaan. Kalau ayam spicy habis dalam cold room, cook kena stayback sekejap utk sediakan ayam spicy utk staff opening esok.

Ayam spicy yang hanya spicy dikulit tapi isinya tawar biasanya dilakukan dgn cara short cut. Ayam yang sepatutnya di'marinated' selama 15 minit, hanya dilakukan dlm 5-10 minit. Ada kes jugak ayam tak sempat diperap, terus digunakan utk dimasak. Hal ni biasanya berlaku masa gaji baru masuk. Ramai datang ke KFC sampai masak tak menang tangan nak standby ayam dan ada juga yang terpaksa bantu department lain.

Kalau korang cuba mana2 KFC kat kawasan korang dan ayam spicynya sedap selepas 2-3 kali try, maintain la beli kat situ. Mungkin sebab cara cook dia memang jenis ikut procedure dan managernya jenis yang pandai manage stok dan staffnya.

Antara ayam KFC dan McD saya lebih prefer McD sebenarnya sebab ayam McD rasanya kering dan kurang loya.

Baca juga : Cara Masak Ayam McD 3x Spicy Sendiri

Kalau kat tempat saya ni rasa ayam KFC nya agak kureng sikit kalau berbanding di bandar besar. Mungkin kerana sebab di atas la ni huhu. Sekadar berkongsi, bila ada duit lebih boleh la bawak anak-anak makan KFC sekali sekala mesti diorang happy.

Sekali sekala....

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. Kat sini dulu ada satu kes di mana ayam yg tak habis digoreng semula

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu lah, ada pekerja yg sambil lewa..resepi sama ja.

      Padam
  2. Kalau keluar menu baru pun macam tu. Pernah cuba kat tiga cawangan berbeza. Dua sedap, satu kurang sikit rasanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tiap kali menu baru yg keluar sy rasa mcm kureng..resepi ayam tu jelah yg sedap bg saya

      Padam