Kereta jarang pakai, kilometer tak cukup lagi. Boleh ke lambat servis kereta?

Soalan : Saya jarang bawa kereta, mileage tak cukup untuk next service tapi dah cukup 3 bulan, boleh tak lambat sikit tukar minyak hitam kereta?

Servis perlu untuk setiap 5,000km atau 3 bulan. Bergantung kepada yang mana datang dahulu.

Jawapannya : Tak boleh! Kena servis ikut masa dan jarak yang mana datang dahulu. Tak boleh lambat!


Mungkin anda tidak sendirian dalam hal ini. Boleh dikatakan setiap pemilik kereta telah melakukannya sekali dua, iaitu menunggu lebih lama sedikit dari sela masa atau bacaan odometer yang ditetapkan untuk melakukan penukaran minyak.

Minyak enjin perlu ditukar kerana ia akan tercemar. Fungsi minyak enjin adalah untuk menyejukkan enjin, membersih, menyendal kelegaan (clearance) bahagian enjin dan melincirkan pergerakan enjin. Apabila minyak sudah lama dan menjadi kotor setelah sentiasa mengalir melalui enjin dan membersihkannya, ia tidak lagi mampu melakukan empat fungsi tersebut.

Satu lagi sebab untuk menukar minyak anda adalah disebabkan oleh suhu operasi enjin yang akan membakar minyak tersebut. Jika pemukaran minyak anda ditangguhkan, enjin berpotensi membakar minyak dan berkurangan sehingga menyebabkan kegagalan fungsi enjin anda.

Menukar minyak kenderaan anda adalah salah satu langkah yang paling mudah yang boleh diambil untuk mengekalkan enjin yang baik  atau sihat dalam ertikata lain. Jika anda bernasib baik, tiada apa yang berlaku jika anda lewat menukar minyak, tetapi mengapa mengambil risiko tersebut apabila langkah penukaran minyak yang mudah boleh memastikan ketenangan fikiran anda?

Kredit : yamtaautoenterprise

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. terima kasih atas perkongsian. nasib baik betul dah yg dok buat selama ni. hehe

    BalasPadam
  2. Servis Kereta Jalan Klang Lama, Kuala Lumpur.

    tukar minyak pelincir dan penapis minyak
    tukar bateri kereta
    tukar minyak gear
    brek servis
    servis aircond kereta
    tayar
    sport rim

    https://tayar2u.my

    BalasPadam