Minta derma atas nama Tahfiz entah ye tidak!

Orang sekarang menipu mendapatkan duit dengan macam- macam cara antaranya minta derma atas nama nak buat sekolah Tahfiz la, anak yatim la minta derma nak sambung belajar luar negara la. 

Selalu nampak orang seperti ini ada di mana-mana memakai baju Melayu lengkap bersongkok berkopiah.

Lokasi biasanya di pasar malam, pekan sari, depan bank, depan mesin atm, sebelah kedai makan dll.

Mungkin ada yang betul tapi berhati-hatilah sebelum menderma tu siasat dulu seperti dalam video ini....

Demi menjaga aib, saya dah buang da video ni...tak dapat buka, kan? hehe

Video ini tidak bermaksud nak mengaibkan sesiapa tetapi berkongsi untuk peringatan dan panduan kita bersama supaya tak terkena...

Peminta derma seperti ini memang ramai, ada yang kata datang dari Kedah la Perlis la Sabah la, tapi datang jauh ke Johor, Pahang, Negeri Sembilan lah minta derma. Bunyi pun macam dah tak logik datang jauh semata minta derma.

Rakyat Malaysia memang baik, mudah belas kasihan dan pemurah tapi jangan sampai mudah ditipu!

Harapan saya moga adik dalam video ini insaf dan dipermudahkan urusannya. Moga mendapat pekerjaan yang lebih baik selepas ini.

1 lagi berkenaan peminta derma/ salesman yang datang ke rumah, tolong jangan beri masuk rumah demi keselamatan. Iyalah, beringat....
Minta derma atas nama Tahfiz entah ye tidak! Minta derma atas nama Tahfiz entah ye tidak! Reviewed by cikguzim on 31.12.19 Rating: 5

6 ulasan:

  1. betul tu, sekarang susah nak percaya... saya lebih suka bagi derma atau sedekah pada makcik cleaner atau pak guard, atau pun orang yang kita tahu memang susah

    BalasPadam
  2. Nak derma pergi je kepada mereka yang berhak, tak perlu tunggu mereka datang memungut derma.

    BalasPadam
  3. Kesian budak tu, gambarnya diviralkan
    Mungkin dia OKU dan dipergunakan oleh pihak2 tertentu.

    BalasPadam
  4. zaman sekarang macam2 lah jenis penipuan boleh dibuat orang :(

    BalasPadam
  5. Kena berhati-hati dengan perkara macam ni. Semoga kita semua dijauhkan daripada perkara yang tidak baik.

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.