Wahai wanita pakailah tudung, tapi jangan telan pin!

Semalam team Respiratory UKMMC keluarkan sebatang pin dari paru-paru kiri seorang wanita melalui prosedur rigid bronchoscopy. Ngeri!

Tahu tak macam mana pin ni boleh masuk ke situ? Mesti kita pernah dengar ada kes orang tertelan pin kan?

Seorang wanita ni tertelan pin yang di kepit di bibir semasa pakai tudung. Perkara ni lazimnya berlaku akibat terbatuk, terbersin, tarik nafas, atau terlucut dari bibir ketika gayakan tudung.



Kes macam ni bukan pertama kali berlaku kerana ramai wanita lakukan perkara yang sama ketika  memakai tudung/hijab/shawl.

Oleh itu, tak usah lagi kepit pin di bibir.

Semoga bermanfaat! Mohon sebarkan.

Dr. Kamarul Ariffin Nor Sadan
Doktor Komuniti FB Anda

Sumber: FB Respiratory UKMMC

Cikguzim : Fuhh tertelan tulang ikan pun dah sakit apatah lagi besi tajam. Petua tulang ikan lekat cuma makan pisang dan nasi kepal untuk turunkan tulang. Ini pin yang bengkok2 macam tu. Nasib dia turun kalau lekat kat tekak macam mana? Nak bedah tekak? 😯😯
Wahai wanita pakailah tudung, tapi jangan telan pin! Wahai wanita pakailah tudung, tapi jangan telan pin! Reviewed by cikguzim on 20.12.19 Rating: 5

4 ulasan:

  1. Eee ngeri. Tapi memang kita pernah nampak ada wanita suka kemam pin kat bibir sementara betulkan tudung..

    BalasPadam
  2. Allahu..pas ni pakai tudung instant jelah.

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.