Punca bayi kuning



PUNCA KEKUNINGAN YANG NORMAL PADA BAYI

Bilirubin yang berlebihan (hiperbilirubinemia) adalah punca utama penyakit kuning. Bilirubin ini berasal dari sel-sel darah merah bayi yang pecah semasa bayi dilahirkan.


Ia adalah proses normal, kerana semasa dalam rahem, bayi menggunakan sel darah merah dari ibu mereka. Apabila telah dilahirkan, mereka menukarkan sel-sel darah merah ini dengan sel-sel darah mereka yang dihasilkan oleh bayi itu sendiri. Sel-sel darah dari ibu mereka akan pecah dan dikeluarkan dari tubuh.

Dalam proses penggantian ini, organ hati bayi akan menapis bilirubin dari aliran darah dan diproses di dalam organ hati.

Kemudian dilepaskan semula ke dalam saluran usus. Hati yang tidak matang pada bayi menyebabkan bilirubin yang berada dalam darah tidak dapat ditapis dan diproses sepenuhnya dengan baik.

Ini menyebabkan lebihan bilirubin dalam darah dan kekuningan pada kulit. Jaundis biasanya muncul pada hari kedua atau ketiga selepas dilahirkan.

Sumber : Dr Zubaidi

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. kasihan kepada bayi yang mengalami kekuningan...

    ada yang biasa dan ada sangat kronik

    BalasPadam
  2. BAYI KUNING AMAT MERUNGSINGKAN

    BalasPadam
  3. Penyakit kuning ni kadang2 boleh bawak maut.. Takut nye

    BalasPadam
  4. Dah macam kelaziman, kebanyakan bayi mengalami gejala ini

    BalasPadam
  5. salam ukhuwah kunjungan pertama kali ke sini, dari dulu lagi kelahiran bayi dengan kuning ni dah jadi kebiasaan kan, cuma sebaiknya dapatkan rawatan segera dan patuhi arahan hospital , in shaa allah

    BalasPadam