Apa itu Gojek?



Apa itu GoJek? Ia merupakan perkhidmatan teksi motosikal atau lebih dikenali sebagai GoJek. Ia hampir sama seperti grab car yang menggunakan kereta dan aplikasi untuk memanggilnya datang.

Di Malaysia GoJek masih dalam perbincangan dan hampir diluluskan.


Teknologi semakin maju dan dunia sudah berubah. Gojek ada kelebihan dan kekurangannya juga. Nanti kita bincangkan pada pos akan datang.

Menteri Pembangunan Usahawan, Datuk Seri Redzuan Yusof berkata Kabinet dalam mesyuarat mingguannya pada Rabu membincangkan perkara itu secara terperinci dan memberi lampu hijau untuk melaksanakan perkhidmatan tersebut.

"Kabinet pada asasnya bersetuju untuk melaksanakan GoJek.

"Kementerian Belia dan Sukan serta Kementerian Pengangkutan diminta untuk bekerjasama dan membincangkan undang-undang yang perlu dipinda atau diwujudkan bagi membolehkan perkhidmatan ini dilaksanakan di negara ini," katanya kepada pemberita selepas melancarkan program Tekun Mart di kementeriannya di Putrajaya.

Mohd Redzuan berkata ia mungkin mengambil masa selama sebulan atau dua bulan bagi dua kementerian itu memikirkan kaedah bagi membolehkan perkhidmatan itu dilaksanakan yang kemudiannya akan mendapat kelulusan Kabinet.



Katanya, adalah penting perkhidmatan teksi motosikal itu beroperasi secara sah jika dilaksanakan di negara ini.

"Kami mahu memastikan apa sahaja yang kami laksanakan untuk membangunkan ekonomi belia tidak melanggar undang-undang," katanya.

Idea perkhidmatan teksi motosikal dibangkitkan susulan satu mesyuarat antara Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dan pengasas GoJek, Nadiem Makarim dengan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Gojek adalah syarikat rangkaian pengangkutan dan permulaan logistik yang berpusat di Jakarta, Indonesia.

Sumber : mstaronline

4 ulasan:

  1. masa kat indon dulu, memang banyak betul gojek ni kat jalanraya...agaknya lebih mudah untuk mengharungi kesesakan jalan raya

    BalasPadam
  2. kalau pemandu Gojek lelaki dan penumpanngnya perempuan..

    lain macam juga tu..

    pastu bersentuhan pula..

    tak sanggup nak bayangkan lagi

    BalasPadam
  3. Kat kl mmg bagus sebab Jem teruk sgt..tapi kena jaga juga syariah kan

    BalasPadam

Peringatan mesra: Saya amat menghargai komen anda namun komen yang ditinggalkan tertakluk pada Akta 588 SKMM. Komen dengan ilmiah dan berhemah. Yang indah itu bahasa dan tak rugi kongsi ilmu bersama.

Keep comments respectful and follow our community guideline.

Dikuasakan oleh Blogger.