Nak diet ke tak masa raya nanti??


Pesanan kepada diri sendiri je sebenarnya ni. Nak diet ke tak masa raya? 

Ramai yg share kalori makanan spt lemang kek, biskut dan macam2 lagi dalam wall masing2. Wajar atau tak diet masa perayaan??


Tb raya tahun lepas 2018

Pendapat peribadi saya? Makan je 3 hari pertama tu. Semua makan sampai kenyang. Masa perayaan, kalkulator kalori off terus. Saya tak kira langsung kalori (macam selalu kira je). Yang saya tahu, kita mahu bergembira bersama keluarga dan menikmati makanan. Bukan selalu kita beraya kan.

Jangan stress masa beraya ya. Kita beraya untuk berseronok, untuk bergembira bersama keluarga dan kawan-kawan. Jangan kerana nak jaga sangat makan maka dalam hati tu ralat dan berbelah bagi untuk makan. Nak pegi menziarahi rumah kawan pun takut, bukan apa, takut "termakan". Salah tu.

Memang berat akan naik 2-3kg lepas perayaan. Tu normal perkara biasa. Sebab badan simpan air kerana banyak dah garam dan gula kita in. Jadi badan simpan air tu. Jangan risau setakat 2-3 hari tu tak akan gemuk terus la. Kecuali la kalau beraya 2-3 bulan, itu ya.

Bagi yang ada masalah kesihatan, masih perlu juga la jaga diet.  Masih juga perlu berpada-pada ya. Terutamanya sugar intake yg berlebihan. 

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN❤
Nak diet ke tak masa raya nanti?? Nak diet ke tak masa raya nanti?? Reviewed by cikguzim on 4.6.19 Rating: 5

1 ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.