Ragam orang perempuan start kereta awal pagi...

Selalu kita dengar kan, orang perempuan kalau nak pergi kerja ada yang start enjin kereta dulu, kemudian masuk semula rumah ; make up, kemas-kemas rumah sikit, sidai-sidai kain sikit. Lepas 10-15 minit baru keluar balik dan driving. 

Kiranya start kereta awal tu untuk panaskan enjin kereta. Bagus ke tak bagus panaskan enjin kereta lama2 sebelum memandu? Perempuan yang dimaksudkan tu bukan isteri saya atau mana2 jiran di rumah ye. Ini perempuan secara general.

Kadang orang lelaki pun ada buat ni juga.

This is true. Tahukah anda? Kereta zaman sekarang (yg menggunakan fuel injection system instead of carburettor) tidak memerlukan anda untuk panaskan engine sebelum memandu. Malah, biarkan engine kereta start tanpa menggerakkan kereta mendatangkan keburukan.

Anda start kan engine kereta, dan biarkan engine start lama-lama, dengan harapan nak panaskan engine, boleh mendatangkan kesan negative. Fenomena ini dinamakan engine idling. Engine anda tidak efficient ketika ia dalam keadaan idle.

Operasi yang tidak efficient ni boleh memakan jangka hayat engine kereta. Malah, emission yang di keluarkan ketika engine idle adalah lebih teruk. Sebab tu, kat sesetengah negara, mereka ada signboard yang tertulis suruh matikan enjin kereta kalau anda sedang tunggu orang di kawasan tertentu.

Perhatikan simbol ini. Ini tanda enjin masih sejuk. Tapi baca info ini dengan betul...

Yes, certain kereta memang ada this cold engine icon. Itu indicate engine kereta anda tengah sejuk. If this thing lights on, jangan la korang pergi tekan engine all out. Chill chill sahaja. Let your engine warm up dengan anda drive slow2 macam yang pakar kereta suggest.

So lepas ni bolehlah terus start enjin dan drive perlahan-lahan. Slow and steady tak perlu panas enjin sampai berminit-minit.

Biar lambat yang pasti memang akan sampai. Apadehal 🤣🤣


Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. Seriuslah, sy keliru sangat bab panaskan enjin ni, sekejap kata kena tunggu, sekejap kata boleh jalan, tapi kalau sy panaskan enjin, tak adalah mekap2 dulu, sy tggu je sampai lampu biru tu padam. Kalau husbnd sy lagi lah tunggu sampai air menitis dari ekzos dan memang kereta dia berada di tahap prestasi terbaik walaupun dah pakai lebih 600km miligue, Jdai, sy memang selalu ikut nasihat suami la bab panaskan enjin ni, hehehe

    BalasPadam
  2. heheheh akak panaskan lah beberapa saat atau 1 minit gitu, teringat dulu ada kawan panaskan enjin samapi 15 ke 30 minit hhehehhe

    BalasPadam
  3. My dad biasanya akan panaskan enjin dan tunggu lampu biru tu padam baru jalan..kalau tak..memang jadi kesalahan pada dia dan dia akan membebel sepanjang jalan...

    BalasPadam
  4. saya jenis start, terus jalan ahaha

    BalasPadam
  5. Panaskan kejap je, bila lampu sejuk tu padam, dah boleh jalan, palingpaling tidak 1 minit.

    BalasPadam