Pernah dengar buah markisa?

Ni first time try makan buah markisa. Memang jarang jumpa buah ni rasanya, buah ni dipetik dari depan rumah rakan.




Sedap jugak rasanya orang kata boleh buat jus. Ada rasa masam manis gitu. Ni saya petik sendiri dari pokok dan saya tunjuk sikit cara makan buah markisa.

 

Buah ni kulitnya keras liat2 sikit. Kena potong buah markisa ni dengan pisau yang betul2 tajam.

Banyak khasiatnya buah markisa ni sebenarnya. Markisa ni tinggi anti oksidan, sangat rendah kalori, tinggi vit C dan dapat cegah macam2 kanser.

Kalau beli kat pasar 4-5 biji dalam RM10 juga tapi memang jarang jumpa buah ni kan.
Pernah dengar buah markisa? Pernah dengar buah markisa? Reviewed by cikguzim on 7.10.20 Rating: 5

12 ulasan:

  1. dulu masa kecik2, arwah ayah ada tanam pokok ni..sekrg susah nak jumpa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. susah kn nk jumpa..ada juga kwn tanam tapi xmau berbuah pula markisa

      Padam
  2. Balasan
    1. buah markisa buat jus dan makan dengan aiskrim soda ada juga saya dengar sedap

      Padam
  3. akak tak panggil markisa cikgu, panggil passion fruit je heheheh....
    adik akak pernah tanam tepi rumah... meriah buahnya sedap makan gitu je atau buat juice, kalau rajin boleh jugak di jadikan puding atau kek...

    kami suka makan gitu je... masam manis dia tu best betul
    kalau beli mahal jugak buah ini rasanya

    BalasPadam
    Balasan
    1. owh kalau passion fruit mcm biasa dengar tpi nama markisa ni belum pernah lgi hehe..kalau yg dh masak tu mmg sedap lagi rasa dia manis

      Padam
  4. Markisa atau Passion Fruit, nak kopek tu tak perlu pisau tajam pun, kalau ada lidi ke apa, cucuk aje, lepas tu kopakkan. Sy selalu beli buah ni, buat jus, kalau keluar makan di mana2, ada jus markisa, memang ia la pilihan sy. isi markisa ni boleh simpan lama, keluarkan masuk dalam bekas, simpan dalam peti sejuk, kalau nak buat jus, cedok jer sesudu, campur gula dan air, slurpppp

    BalasPadam
  5. saya dah cuba siat dengan kuku boleh rupanya walaupun markisa kulit dia mcm liat2 hehe

    BalasPadam
  6. Saya suka makan begitu saja atau masukkan dalam air teh o. Baru ini balik kampung sedara ada tanam sempat lah rembat bawah balik malaya 5 6 biji.

    BalasPadam
  7. tak pernah makan buahnya..tapi dulu rajin beli jus markisa (kordial) keluaran Revell. wujud lagi ke revell ni sekarang?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Revell? Erm mcm tak pernah dgr ya..cuba lah,dah mkn mmg sedap terutama yg betul2 msak

      Padam

Dikuasakan oleh Blogger.