Covid 19 kembali membimbangkan di Malaysia

PERKEMBANGAN SEMASA COVID-19 MEMBIMBANGKAN

1.     Situasi COVID-19 kebelakangan ini didapati membimbangkan kerana jumlah kes harian yang dilaporkan didapati terus meningkat, terutamanya kes penularan di dalam negara. Sebelum ini, jumlah kes aktif telah menurun kepada 63 kes, iaitu pada 9 Julai 2020. Namun ia mula meningkat dan jumlah kes aktif kembali melebihi 100 kes pada 19 Julai 2020 dan kini ianya mencecah 130 kes.


2.     Sehingga 21 Julai 2020, jumlah kluster yang aktif adalah 19 kluster, di mana terdapat 13 kluster baharu yang diumumkan dalam tempoh 10 hari kebelakangan ini. Tiga (3) daripada 13 kluster ini adalah berkaitan dengan penularan tempatan kes COVID-19 daripada kes import iaitu Kluster PUI Novgorod, PUI Shirala dan PUI Pitakwa. Kluster Jupiter tidak mengakibatkan penularan tempatan memandangkan ianya melibatkan kluster terpencil (isolated) di dalam sebuah kapal yang sedang berlabuh. 

3.     Oleh itu, KKM menyambut baik keputusan Mesyuarat Khas Menteri-Menteri Mengenai Pelaksanaan PKP yang telah diumumkan oleh YB Menteri Kanan (Keselamatan) sebentar tadi, iaitu mewajibkan prosedur Kuarantin Wajib 14 hari kepada mana-mana warga asing atau rakyat Malaysia yang pulang dari luar negara di Stesen Kuarantin yang ditetapkan oleh Kerajaan, berkuatkuasa 24 Julai 2020. Ini diharap dapat mengelakkan daripada berlaku lagi kluster seperti ini. 

4.     Namun begitu, harus diingat bahawa terdapat juga 9 kluster lain yang merupakan penularan berkaitan kes tempatan di dalam negara, dan tidak berkaitan dengan kes import. Ini menunjukkan masyarakat sememangnya telah mulai alpa dan leka, lalu mula tidak mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) yang telah ditetapkan.

Cikguzim : Patuh, patuh dan tolong lah patuhi SOP yang ditetapkan.

Sumber : Dato Dr Noor Hisham
Covid 19 kembali membimbangkan di Malaysia Covid 19 kembali membimbangkan di Malaysia Reviewed by cikguzim on 21.7.20 Rating: 5

9 ulasan:

  1. semakin bimbang bila pagi tadi dengar kat radio, makcik yang pakai wrist band dan anak nya di dapati positif covid19.... huhuhu naya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dengan gelang masih di tangan, sng hati betul makan di kedai..aduhh

      Padam
  2. menyusahkan orang la diorang ni

    BalasPadam
  3. memang merisaukan.. sedihnya seolah2 segala usaha ketika mco diabaikan dan diambil mudah. ramai yang tak peduli. huurm..

    semoga jauh kita dari ujian ni.

    BalasPadam
  4. PC rasa sakit hati sangat bila nampak orang ramai berkumpul bersuka-suka dah lupa nak jaga jarak..dah tak peduli nak pakai face mask.Ya,kalau nak berlaku akan berlaku juga tapi tidak salah teruskan usaha patuh SOP kan.Allahuakbar.

    BalasPadam
  5. amat membimbangkan apatah lagi anak2 baru sahaja kembali ke sekolah

    BalasPadam
  6. Sangat2 bimbang. Ya la kita ni duk berhati2 jaga diri jaga family tapi yang lain tu camne. Yang ke hulu ke hilir dgn wrist band kat tangan. Tak kesian kat orang ke camne.

    BalasPadam
  7. Setakat ni saya masih mengikut sop dan garis panduan yang diberi..

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.