Apa ada dalam teknologi Sony Play Station 5?



Wah PS4 pun tak beli, apatah lagi PS3. Kalau PS2 tu memang saya ada main sejak tahun 2006 (PS2 Slim) dan masih elok sampai hari ini. PS2 ni memang best sebab CD harganya RM5 sahaja berbanding PS4 sekarang harga sekeping CD sampai ratus-ratus, hmm tak berbaloi. Tapi teknologi dalam PS5 ni macam menarik jer....ehehe jom baca, bukan dalam wishlist nak beli pun cuma spesifikasinya menarik.....

PS5 dijangka akan dilancarkan penghujung tahun 2020.

Gambaran rekabentuk PS5 yang tersebar di internet. Sumber : Google

Berita rasmi berkaitan konsol permainan generasi seterusnya daripada Sony sudah mula timbul. Ia berikutan temubual eksklusif bersama ketua arkitek pembangunan konsol permainan Sony, Mark Cerny.

Menurut beliau, PS5 (nama tak rasmi) tidak akan menemui anda dalam tahun ini dan dia menjamin yang generasi seterusnya ini memang bermakna “seterusnya”, dan bukan tokokan minimum.

Beraninya dia adalah kerana PS5 akan menggunakan CPU dam GPU serba baru yang meningkatkan prestasi dalam segenap pelosok.

Untuk CPU, ia diperkasa cip AMD Zen 2 7nm oktateras. Ia menyokong output paparan sehingga 8K.

Bahagian GPU adalah yang paling menarik. PS5 akan miliki keupayaan grafik setara GeForce RTX yang menyokong Ray Tracing. Jika benarlah, ia bakal jadi konsol pertama dalam sejarah mampu ber-Ray Tracing.

Pasa sudut audio, En. Cerny memaklumkan yang penambahbaikannya adalah berkali ganda lebih baik berbanding PS3 ke PS4.

Medium storan juga akan menerima tambah baik. Sony sedar yang saiz permainan kini semakin besar. Red Dead Redemption 2, contohnya, sudah mengambil hampir 100GB ruang storan. Maka, HDD sudah tak releven untuk diguna pada konsol moden kerana tak cukup pantas dalam pengendalian data.

PS5 akan menggunakan SSD daripada jenis baru dan lebih pantas daripada yang ada dalam pasaran hari ini. Mereka menguji loading time untuk permainan Spiderman (2018) dan laporkan yang daripada 15 saat di PS4, PS5 cuma ambil 0.8 saat untuk fast travel, ia adalah 18.75 kali lebih pantas!

Sony ingin sedaya upaya memansuhkan terus loading screen supaya pemain beroleh pengalaman bermain yang lancar.

Bercerita tentang backward compatibility, PSVR PS4 akan boleh digunakan pada PS5 dan sekurang-kurangnya permainan PS4 boleh dimainkan di konsol baru.

Kalau PS5 ada backward compatibility iaitu boleh memainkan game dari konsol lama seperti PS3 dan PS4 memang terbaiklah. PS2 tak perlu sebab boleh main guna emulator dalam HD lagi. Main, main juga tapi solat jangan lupa dan jangan sampai melalaikan. Sekadar info.

Anda bijak sekiranya tidak membeli ketika ia baru dilancar kerana harga PS5 pastinya akan sangat mahal. Sabarrrr, tunggu lama sikit dah keluar model PS5 slim baru beli...

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Buset, uda mau dirilis aja nih PS 5. PS 4 aja belum nyoba

    BalasPadam